חשופים לסכנה: במודיעין עושים מאמצים גדולים כדי להרחיק את בני הנוער בעיר מאלכוהול, סמים והימורים. אז איך הגיעו שלטי פרסומת למשחק של מועצת ההימורים לתוך בתי ספר בעיר? הורים ששלחו השבוע את ילדיהם ללימודים, לא ידעו שבזמן ההפסקות הם חשופים לפרסומת גלויה וחד משמעית להימורים בספורט.
ביום ראשון השבוע נתלו בכמה בתי ספר, ביניהם בית הספר הדמוקרטי, "עמית", "עירוני ג'" ו"דורות", שלטי ענק של ה"טוטו ווינר" (משחק ניחושים של מועצת ההימורים, ל.ג.מ). השלטים הגדולים, ברוחב של כארבעה מטרים ובצבעי צהוב-אדום זועקים, הוצבו בתוך מגרשי הכדורסל של התלמידים ולא ניתן היה לפספס אותם בשום מצב. הם נראו היטב למרחוק.
כשנודע להורים על הדבר הם פנו לעירייה בדרישה להסיר את השלטים. "כשאני שולחת ילד לבית הספר, אני רוצה שהוא יקבל חינוך", אומרת אם לילדים בבית הספר בעיר. "מבחינתי, חשיפה לפרסומות להימורים, גם הימורים חוקיים, היא בעייתית במיוחד".
"הכללים של משרד החינוך בנוגע להכנסת פרסומות לשטחי בית הספר ברורים מאוד", מוסיף יו"ר ועד ההורים העירוני, מיגל הרף. "אני מתנגד להכנסת גורמים מסחריים והטוטו, על אף שהוא גוף ציבורי, מרוויח כסף ומחלק משכורות. בנוסף, מפריע לי הקונוטציה של פרסומות להימורים. לא צריך לתת לזה פרסום, גם אם חלק מהרווחים שלו הולכים להקמת מתקני ספורט. אבל בכל מקרה דעתי לא חשובה כאן כי משרד החינוך הבהיר דברים בצורה מאוד ברורה".
בעקבות פניות ההורים ונציגי תקשורת מקומית, ביניהם גם mynet, החלה העירייה בהסרת השלטים, אך עד שעות הצהריים ביום שלישי השבוע לא הוסרו כל השלטים מבתי הספר.
כך או כך, העירייה וה"טוטו" מגלגלים את האשמה להצבת השלטים האחד על השני. "כל גוף שמקבל מאיתנו תרומה יודע כי התנאי הבסיסי לכך הוא הצבת שלט מטעמנו המעיד על התרומה", מסביר דובר ה"טוטו ווינר", ברוך דגון. "כך אנחנו נוהגים כשמדובר באצטדיונים וכך אנחנו נוהגים כשמדובר במסלול הליכה. גם כאן אלה היו התנאים וכך סוכם עם העירייה. הטוטו בונה מתקנים לילדים. מדובר בגוף ציבורי שממקסם את הרווחים שלו לתועלת הציבור. אם אנחנו לא נבנה, אז מי יבנה?".
"הטוטו באמת תרם כסף להקמת מגרשי הספורט, ובאופן עקרוני אין לנו בעיה שהוא ינציח את פועלו המבורך", מסביר סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי. "הבעיה היא שהשלטים הוצבו ללא תיאום איתנו, בלי לקבל את אישור משרד החינוך, כנדרש במקרים מסוג זה, והגודל העצום שלהם נראה כפרסומת לכל דבר. יש דרך לעשות את הדברים. כשהובא הדבר לידיעתי ביקשתי להוריד את השלטים ובמקביל לשבת עם ה'טוטו' ולמצוא דרך לספר על תרומתם באופן שיהיה מקובל על כולם".
במשרד החינוך רואים את העניין בחומרה. ""כי הנושא נבדק בימים אלה על ידי כל הגורמים הרלוונטיים. מחוז ירושלים של משרד החינוך יפעל בהתאם לממצאי הבדיקה".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "התקנת השלטים לא תואמה עם מוסדות החינוך. סגן ראש העירייה, מויש לוי, הורה להסיר את השלטים מיידית".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין"