וילה, יד שנייה, בהזדמנות: המבנה הארכיאולוגי הנדיר שהתגלה באחרונה במהלך העבודות על מתחם התעסוקה בשוהם, היכה בהלם אפילו ארכיאולוגים מנוסים: בית מפואר מימי בית ראשון התגלה במקום כמעט בשלמותו והעיד כי החקלאים של אותם ימים ידעו לחיות טוב, אפילו טוב מאוד.
"נראה שמדובר בבית חווה חקלאית שהשתמר בגובה רב ובצורה מרשימה", מסבירה רונית לופו, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות. "המשקופים והעמודים עומדים באתרם בדומה לאופן בו שימשו לפני 2,700 שנה לערך".
ימי בית ראשון היו ימים טובים מאוד לישראל, לפחות רוב הזמן. ארץ ישראל ישבה על ציר סחורות חשוב ומכל האזור עברו דרכה בדרך למצרים ולמזרח אפריקה. כך הגיעו לארץ ברזל, זהב, כסף וסחורות. האנשים שחיו במבנה שנמצא בשוהם הכולל חצר וקיר תוחם היקפי בשטח של כשני דונמים, אהבו את החיים הטובים ושמו לב לפרטים הקטנים. מי שעיצב להם את הבית דאג שהכניסה למבנה, תהיה מוקפדת במיוחד ובאיכות גבוהה, ובה נחשף פתח עם משקוף מעוצב ולידו מדרגות חצובות בסלע המובילות לקומה השנייה. בפתח הכניסה ניתן להבחין בשקערוריות חצובות ששימשו להכנסת צירי הדלת.
ברשות העתיקות לא יודעים להגיד בוודאות מי התגורר במבנה שהתגלה אך ככל הנראה מדובר בבעל אחוזה עשיר, חקלאי במקצועו, שנהנה מהמיקום המצוין (אזור שוהם ומודיעין נחשבו בעת ההיא למרכז הארץ), מזג האוויר הנעים והנדל"ן המשובח.
שימו לב לפרטי הבית, או יותר נכון, הווילה, שבו הוא גר: הקומה הנמוכה במבנה מחולקת לשני מרחבים - האחד שימש כנראה כחצר מרוצפת ולא מקורה, והשני היווה מרחב פנימי. בין המרחבים מפרידה שורה של חמישה עמודים שכל אחד בנוי מאבן גדולה ומסותתת בגובה 1.30 מטר. החלל הפנימי של המבנה, הסלון, התגלה כשהוא מלא אבני מפולת גדולות - רמז נוסף לקיום של קומה עליונה שקרסה. בקצה המרחב הפנימי התגלה פתח בנוי אל חלל תת קרקעי חצוב ששימש ככל הנראה כמחסן (כן, היה גם מרתף רחב ידיים). המבנה, שנראה כי היה בנוי שתי קומות, נבנה על כיפת גבעה נישאה הצופה על הסביבה.
וזה לא הכל, וכפי שאומרים, בית נאה, כלים נאים: על רצפות הבית נמצאו כלי חרס רבים האופייניים לתקופת הברזל, הכוללים קנקנים, קערות, נרות שמן ועוד.
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".