גננת לתפארת: בין המועמדות שהגיעו לגמר הארצי בתחרות "הגננת של המדינה", אפשר למצוא את הגננת רבקה צור מגן "'נופר" במודיעין, שבעקבות המלצות של הורים זכתה למעט אור זרקורים והוקרה על פועלה וייחודה.
"בסוף שנת הלימודים התקשרו אליי מהסתדרות המורים", מספרת צור על הבשורה "ישר דאגתי, מה קרה - מה רוצים לקצץ, או מה עם הפנסיה שלי, אז שאלתי אותה במה זכיתי? והיא אמרה לי שבאמת זכיתי, ובהמלצת הורים נכנסתי לרשימה של 'הגננת של המדינה'. אני לא רגילה לזה, ולא הרגשתי כל כך בנח, אבל חברות לחצו ועודדו, ואני יודעת שיש פה עניין חשוב של לתת מקום לגננות, אז הגעתי לראיונות נבוכה אבל עם הרגשת שליחות בעצם לכל מה שאני מייצגת".
צור החלה בעבודתה כגננת לפני 32, את השנתיים הראשונות היא בילתה בגן בגולן והיא מייחסת לאותן שנים השפעה על עבודתה."זה מה שעיצב אותי, הקשר עם הטבע. המעורבות הגדולה של ההורים שכל הזמן באו בשעות שונות. והעובדה שאת צריכה להיות הכל גם הריתמיקאית, גם החוגים, הכל בעצם".
רוב השנים היא עבדה כגננת בבני ברק, במשך שבע שנים היא עבדה כמדריכה ארצית בגנים ובתי ספר בתוכניות למעורבות הורים. ולפני שמונה שנים החליטה לחזור לשטח כגננת בגן נופר במודיעין שהפך לאחד המבוקשים בעיר בזכותה.
"עברתי בעצם מגננת של גן חובה, לגילאי 3-4. ויש בזה שינוי מהותי. אלה גילאים שיש בהם יותר צרכים רגשיים של הילדים. והעבודה עם הגיל הזה, זו הרגשה שאת בעצם נוטעת את הזרעים של מה שיצמח אחר כך".
מה את חושבת שבעצם ייחודי בגן שלך?
"אחד המוטואים שלי, זה לעבוד עם ההורים. במיוחד בגיל הרך. אני דואגת לשתף את ההורים גם בהישגים הקטנים וההצלחות הקטנות של הילד. זה בונה אמון ומראה שאני רואה את הילד על כל גווניו".
בתור גננת ותיקה, במה האתגרים בגן ילדים היום שונים מפעם?
"בעבודה עם הורים לפעמים יש יותר התערבות במקום מעורבות, וחשוב לאזן ולתעל את הרצון הזה של ההורים למקום שתורם לגן ולילד. יש יותר אלימות. ילדים נחשפים יותר לאמצעי התקשורת וחדשות, זה יוצר פחדים. צריך לעדן את זה, לנתב לרמה וליכולת שלהם".
מה למשל?
"למשל השואה, ילדים כבר בגיל הזה חשופים ושומעים על זה יותר, אז אני מנסה להתמקד איתם בתקומה ובתקווה. או כשבחדשות מישהו נפגע אנחנו מתפללים שיהיה בריא ויחלים".
איך בעצם מתמודדים עם אלימות?
"כל שנה אני מעבירה תוכנית שנתית בנושא. אבל זה משהו בעצם שהטיפול בו הוא כל הזמן. לעודד התנהגות חיובית, יש לנו לוח בגן שבו רושמים התנהגות טובה, יושבים ביחד וכל ילד בעצם מספר על התנהגות טובה של ילד אחר".
איך העבודה במודיעין?
"זו עיר בהתהוות, המון תוכניות חדשות, המון השקעה. הכיתות עמוסות מאוד, אבל כל הזמן מנסים לשפר ולתת כמה שיותר.המון השקעה וחידושים, הרבה כוח רענן".
מה דעתך על מעמד הגננת?
"הרבה פעמים מתייחסים לגננת כאל 'עוגה עוגה' ומשחקים וזהו. ולא "שיש היום תוכניות ליב"ה גם בגן. היופי הוא שבגיל הרך ההתקדמות והלימוד זה דרך חוויה רב חושית. למשל בפורים, אצלנו כל הגן המתחפש גם הצוות והמקום הכל סביב נושא - למשל ירושלים אז חילקנו את הגן לירושלים העתיקה וירושלים החדשה".
צור מודה שבין הנושאים שחשובים לה בגן זו אהבת הארץ. "אהבת ארץ ישראל זה לא עניין פוליטי", היא אומרת, "זה קודם כל הקשר עם האדמה אפילו בגינה. כשאנחנו יוצאים וזורעים. או שרים שירי ארץ ישראל ולומדים על מקומות בארץ. ככל שאתה מכיר יותר אתה יכול לאהוב יותר".
כשצור מדברת על הגן והילדים היא נרגשת ונמרצת כאילו לא חלפו 32 שנה במקצוע. "אני כל הזמן לומדת ומתחדשת. התמימות והחיוך של הילדים מחזיקים אותי. והסיפוק הוא משהו מאוד מיוחד במקצוע הזה".