העלייה הגדולה: הקיץ בשיאו, בגדי הים והגופיות חושפים כל גומה בגוף ודורשים לשמור על הגזרה. אי אפשר יותר להתחבא מאחורי הסוודרים, מה גם שמזג האוויר יוצר אשליה שבין כל המסיבות והפעילות הגופנית, החופש הוא רגעי הקסם לדיאטה.
ובאופן מפתיע דווקא בחופשת הקיץ לא מעט בני נוער עולים במשקל, ובגדול. מחקרים בעולם מראים על עלייה של בין שניים לחמישה קילוגרמים במהלך החופש. אחרי חודשיים של חופשה שבים אל ספסל הלימודים וקצת יותר צפוף על הכיסא.
מאוד לא נעים להגיע למפגש בתחילת השנה עם לחיים מלאות במיוחד, ואקסטרה סנטר.מיהרנו לשאול את הדיאטנית הקלינית ענת מטיאש למה זה קורה והאם בני הנוער במודיעין נמצאים בקבוצת סיכון.
המזון המהיר זמין יותר בחופש (צילום: אינדקס אופן)
שיעמום "הבעיה הראשונה היא שיעמום. 30% מבני הנוער מדווחים על אכילה בזמן שיעמום כשאינם רעבים. ככה שכל הזמן חוטפים נשנושים בין הארוחות. גם הצפייה בטלוויזיה וישיבה מול מחשב מובילה להשמנה. לפי מחקרים כל שעת צפייה מעלה ב-2% את הסיכוי להשמנה".
בני הנוער במודיעין מדווחים לא פעם על מחסור במקומות בילוי ואטרקציות באזור, השיעמום בשטח משייך אותם לקבוצת סיכון להשמנה לדעתך? "אני לא יודעת אם יש מחסור במקומות בילוי, אבל יש בהחלט קשר בין שיעמום ואכילה".
ארוחות לא מסודרות "היעדר המסגרת מוביל לזה שאין סדר בארוחות. ארוחת בוקר בצהריים היא פחות בעייתית, אבל הארוחות הליליות ידועות כגורם עלייה במשקל. גם היציאה לחופשות בבתי מלון וכדומה מובילה לזה שאוכלים פי כמה ממה שצריך. גם במסגרת יציאות ובילויים אוכלים בחוץ ושם האוכל עשיר יותר בשומנים וסוכרים.
שתייה מתוקה "החום בקיץ מחייב לשתות יותר. לצערנו, בני נוער בישראל מדורגים במקום הראשון בשתייה של משקאות מתוקים. פחית קולה שווה לארבע פרוסות לחם קל. כוס של אייס קפה או ברד שווה ערך לארוחה ממש מבחינת הקלוריות".
"חשוב לשתות הרבה. הכמות המומלצת בקיץ היא 10-12 כוסות שתייה ביום ולכן עדיף לשתות מים ומומלץ להפחית בכמות שתיית הפחיות הממותקות. במקום זה אפשר סודה עם לימון, מים קרים עם עשבי תיבול (כגון: נענע, מרווה, עשב לימון) או לשתות משקה דיאט".
לא זזים מספיק "הרבה מבני הנוער שעוסקים בספורט בחוגים השונים בעצם לא פעילים באותה רמה בקיץ".
בשבוע שעבר נפתחה הבריכה העירונית, אולי זה יעזור? "גם כשהולכים לבריכה או לים לא באמת עוסקים בפעילות גופנית ומסתפקים בלהשתזף או סתם להשתולל במים ולא לשחות. גם החום מוביל לזה שהולכים פחות ברגל.
"דווקא בקטע הזה במודיעין והסביבה יש המון אפשרויות להתעמל, לשחות, לרכב על אופניים, לטייל וישנה מודעות להתעמלות ושמירה על כושר. 52% מבני הנוער מדווחים על פעילות ספורטיבית, אבל זה עדיין מותיר 48% שלא מתעמלים. כדאי לנצל את הקיץ לפעילות גופנית".