לאור משבר האקלים המאיים על עתידו של העולם, החליטו בוועידת קלינטק, שתתקיים ב-22 בפברואר, לדרג לראשונה את הערים הירוקות בישראל.
2 צפייה בגלריה
"אנו נמצאים במצב חירום עולמי"
"אנו נמצאים במצב חירום עולמי"
"אנו נמצאים במצב חירום עולמי"
(צילום: shutterstock)
הדירוג יתבצע על פי פרמטרים של מצב קיים, העשייה בתחומים אלו במהלך השנה שחלפה והתקציב המשוריין לצורך הפיכת הערים לירוקות.
בראש צוות הבדיקה של 'הערים הירוקות' יעמוד הכלכלן גיורא פרויד, בעל התמחות בפעילות מול הגופים השונים בחו"ל בנושאי כלכלה ירוקה. פרויד מרכז את תחום ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים בקבוצת משוב מזה עשור. הבחירה תיעשה במסגרת ועידת קלינטק, בה תתקיים תחרות 'גרינטן' שתדרג לראשונה את הרשויות המקומיות.
לראשונה ייבחנו גם ארבעת הערים הגדולות והמרכזיות בישראל: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע.
לדברי פרויד: "אנו נמצאים במצב חירום עולמי. העולם פספס בשנים האחרונות והביא את כולנו למצב קשה שמחייב נקיטת צעדי חירום מיידיים על מנת לעצור את ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים.
"אנחנו רגע לפני הקטסטרופה, חייבים לנהוג באחריות, לפעול במהירות ולנקוט צעדי מנע. גם במדינה הקטנה שלנו ראינו אסונות טבע שהולכים ומתגברים, שיטפונות, שרב כבד, זיהום סביבתי וכו'. יש לנו פוטנציאל להגדיל בצורה משמעותית ביותר את יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, הוכחנו שאנחנו יודעים לנצל את משאבי המים באופן היעיל ביותר בעולם וכעת עלינו לשמור על הסביבה כולה".
2 צפייה בגלריה
יו"ר הוועדה, גיורא פרוד
יו"ר הוועדה, גיורא פרוד
יו"ר הוועדה, גיורא פרוד
(צילום: איקי דינו)
במסגרת הבחינה ייבדק המצב הקיים של הרשויות, הפעולות שבוצעו בשנה האחרונה וכן התוכניות והתקציב המתוכנן לפעילות ירוקה בשנה הקרובה עבור טיפול במשבר שהינו חלק מכלכלה ירוקה לשמירה על כדור הארץ.
הדגש יושם על:
תחבורה ירוקה (העדפת השימוש בתחבורה ציבורית, שימוש בכלי תחבורה היברידי / חשמלי, חיסכון בנסיעות וניצול שימוש ברכב על ידי תחבורה ציבורית, נסיעות משותפות, הקמת מסלולים ושימוש באופניים וכו').
בנייה ירוקה (מבחינת חומרים, שמירה על השטחים הירוקים, התייעלות אנרגטית).
מחזור (שימוש חוזר) ויצירת אנרגיה חלופית בדרכים לא מזהמות (אנגריה סולארית, אנרגית רוח, אנרגיית מים).
ניהול משק מים (היערכות למחסור, הפיכת אזורים למדבריים) וכאמור, תקציבים המוקצים לכך ותוכניות עתידיות.
הרשויות השונות מוזמנות להעביר מידע וחומרים ליו"ר צוות הבחינה גיורא פרויד במייל giora.freud@099.net.il