גיל דור, תושב מודיעין כבר 20 שנה, הוא צלם ותיק ומוכר בעיר. דור סיפר השבוע על חוסר הוודאות שאליו נקלעו בעלי העסקים הקטנים בעיר.
"אני עוסק בשני תחומים קרוב ל־15 שנה", הוא מספר. "צילום אירועים ‑ סטילס ווידיאו ‑ שמחות, אירועים משפחתיים, אירועי חברות, כנסים, צילומי במה ומופעים, והעיסוק השני – עסק מצליח לפיתוח ובניית אתרי אינטרנט.
5 צפייה בגלריה
גיל דור
גיל דור
גיל דור
(צילום: יוסי וונש)
"לפני כשבועיים החלו לצוץ ביטולים לצילום אירועים. הביטול הראשון היה לכנס מקצועי ברחובות, ובהמשך, ובמיוחד בימים האחרונים, לאחר ההנחיה שפורסמה לאיסור התקהלות מעל 100 איש, כמעט כל האירועים בוטלו. עודכנתי על אירועים אחדים שצומצמו ל־100 משתתפים, אך אלה ממש בודדים. בתחום פיתוח ובניית אתרי אינטרנט, ההשפעה מורגשת בעיקר בשינוי אופי הפגישות, בעיקר פגישות מרובות משתתפים שנדחו או עודכנו, ובמקום פגישה פרונטלית, הפגישה תהיה בשיחת ועידה בווידיאו או בטלפון".
מה אתה עושה כדי לשפר את המצב, ואיך אתה מתכנן לעבור את התקופה הקשה הזאת?
"חוסר הוודאות מהעתיד מקשה על תכנון מדויק וממוקד. אנחנו במצב שכל יום התנאים משתנים ומאלצים אותנו 'לחשב מסלול מחדש'. את התקופה הקרובה, שבה תהיה הרבה פחות עבודה וההכנסות ייפגעו באופן משמעותי, אנצל לעשייה שאני דוחה כבר תקופה ארוכה בגלל עומס בעבודה – קודם כל, לבריאות של כולנו, להוריד קצת הילוך ולעבוד קצת פחות. בתחום האופרטיבי־עסקי אשקיע בשני תחומים חשובים: ייעול תהליכים בעסק, ולא פחות חשוב - ללמוד ולהתפתח בתחום הטכני. והחלק העיקרי והחשוב – זה הזמן לשווק טוב יותר את העסק ולהכין את הקרקע לתקופה שאחרי המבול.
מהעירייה, הוא אומר, הוא מצפה בתקופת הקיפאון להנחה משמעותית במיסי עירייה לפי נוסחה שתהיה הוגנת לכל הצדדים. "תנו עדיפות לנותני שירות תושבי העיר. מהמדינה נדרש הרבה יותר – הלוואות לא יעזרו, צריכים להכריז מצב חירום ולקבוע מנגנוני פיצוי כדי לעזור לעסקים לא לקרוס".

שמעון מאיר, עוסק בביטוח: "כשיורד גשם כולם נרטבים"

שמעון מאיר ממודיעין הוא בעל עסק למתן פתרונות ביטוחיים ופיננסים לשכירים ועצמאים. העסק שלו, לדבריו, מושפע ממגיפת הקורונה בכל היבט אפשרי: "ביטוחי הנסיעות לחו"ל כמעט נכחדו בגלל המצב, כך שבנוסף לפגיעה בהכנסה כתוצאה מכך, נוסף גם הטיפול הרב בשאלות מול אלה שרכשו.
5 צפייה בגלריה
שמעון מאיר
שמעון מאיר
שמעון מאיר
(צילום פרטי )
"חברות הביטוח מורידות חלק מהכיסויים מהמדף ומבצעות שינויים על בסיס יומי. שוק ההון רוגש וגועש ויוצר סוג של פאניקה בכל נושא ההשקעות שיש במוצרי החיסכון - גמל, פנסיה, השתלמות, וחסכונות הפרט. אני מרגיש שהפכתי בעל כורחי לחצי פסיכולוג פיננסי. אני מנסה להרגיע ולהוריד את הלחץ באהבה, בסבלנות ומכל הלב. אני מבין את הצורך של הלקוחות לשמוע את הקול המרגיע לגבי המצב, אולם זה לא שבאמת מישהו יודע מה יהיה.
"אנשים מבינים ששינוי המסלול בזמן צניחת הבורסה מממש להם את ההפסד, ושהסבלנות משתלמת אם משאירים את הכסף במסלול שקבעו מתחילה. נוספת לכך העובדה שתגובות קיצוניות הן לא בריאות לאנשים ולא להשקעות שלהם. רק כדי לסבר את האוזן, אני עונה על שאלות מסביב לשעון, ולעתים אחרי 23:00 עדיין מקבל הודעות ווטסאפ האם למשוך את הכספים עקב הירידות".
"אני חווה שוב את משבר 2008, בו שוק המניות צנח לאיטו, אך כאן אני מרגיש זאת בעוצמות גבוהות יותר. האווירה קשה וזה משפיע על לקוחות חדשים ועל קבלת החלטות של הציבור".
איך אתה מתכנן לעבור את התקופה הקשה הזאת?
"משתדל לשמור על שגרה, לעשות את המוטל עלי ולטפל בלקוחות שסומכים עלי, והפקידו את הטיפול בכספים ובדברים החשובים להם בידיי. אני מתמקד תמיד בעשייה, ומתכוון להמשיך לשמור על השגרה, על היצירה וחדוות העבודה".
באיזה אופן אתה מצפה שהרשויות יעזרו לך?
"'כשיורד גשם כולם נרטבים', וכמו שכולם נפגעים מהמשבר הזה גם אני. אולם אני מצפה מהמדינה שלנו שתדע לעשות את ההפרדה בין אלו שנפגעו מהמשבר, לבין אלו שנפגעו מהמשבר והגיעו למצב שאין להם מה לאכול".

לילך מנטש, מעצבת גרפית: "לחשוב על רעיונות יצירתיים"

לילך מנטש מנהלת מזה תשע שנים וחצי עסק של עיצוב גרפי והפקות דפוס. "השירותים שלי הם בעיקר לעסקים אבל לא רק", היא מספרת. "אני מגיעה מעולם הדפוס. את רוב הלקוחות שמגיעים אלי לעיצוב אני מלווה עד למוצר המוגמר, מוצר דפוס".
בנוסף לכך מייצרת מנטש מוצרים ממותגים שרובם נמכרים בקיץ. "לאחרונה יצאתי במוצר חדש לילדים שחוגגים יום הולדת ‑ סוכריות שוקולד על מקל במיתוג שהילד אוהב ועיצוב תואם לשמו. כמו כן אני מכינה הזמנות לאירועים, שלטים, וממש הכל מהכל".
5 צפייה בגלריה
לילך מנטש
לילך מנטש
לילך מנטש
(צילום: אלונה ירדן)
לאחרונה, היא מודה, בעקבות התפרצות הקורונה, מורגשת ירידה משמעותית בהזמנות. "אין אירועים, אין חשק וצורך לבעלי עסקים להתחדש במיתוג, אין הרצאות או סדנאות כך שאין צורך בעיצובים, גם לא דיגיטליים. ובכלל כנראה שהלקוחות, הקהל שלי, חוסכים כרגע כי כולם באותה סירה.
גם אירוע בר המצווה של בנה בוטל בגלל המצב. "ביום שני היה אמור להתקיים אירוע בר מצווה של הבן הבכור שלי באולמי הבריאה. הראש היה עסוק באירוע ובימים האחרונים בלבטים קשים האם האירוע יתקיים או לא, זאת עד שיצאה ההוראה להגביל התכנסויות ואירועים ואז האירוע נדחה, למרבה האכזבה. עכשיו הראש יהיה יותר פנוי להתמקד בעסק ולחשוב על רעיונות יצירתיים כיצד לשפר את המצב. העובדה שהילדים בבית כמובן לא תורמת לעניין, אבל אולי דווקא ננסה לחשוב ביחד.
היא מצידה מקווה שהממשלה או העירייה ייתנו מענק לעסקים בעיר. "אני לא אדם של הלוואות, כך שזה לא יעזור לי כל כך. אולי יגידו שאני אופטימית מדי אבל לשאוף לא מזיק".

יעקב מצלאווי, סוחר בשוק: "העיקר שנהיה בריאים"

הגזירות החדשות שהוטלו השבוע על הציבור, ובעיקר החשש מפני מחסור קרוב במוצרי מזון, הביא אלפים מתושבי רמלה להתנפל על עסקים למכירת מזון ומוצרים לבית ברחבי העיר, כשרבים מתושבי העיר הגיעו מאז תחילת השבוע לשוק העירוני.
5 צפייה בגלריה
יעקב מצלאווי
יעקב מצלאווי
יעקב מצלאווי
(צילום פרטי)
אולם למרות האלפים שגדשו את דוכני הפירות והירקות ומוצרי הבשר – מי שמחזיקים בדוכנים למכירת מוצרים שאינם מוצרי מזון, מרגישים היטב את הפגיעה בכיס.
יעקב מצלוואי, בעל דוכן למכירת מוצרי טקסטיל כמו גופיות, גרביים ותחתונים, מספר כי בשבוע האחרון חלה ירידה דרסטית במכירות בדוכן.
"יש מלא אנשים בשוק אבל הם רצים לחלק השני שלו איפה שיש ירקות ופירות ומאפיות ואיטליזים, והחלק שלנו ממש מת. אנשים בקושי עוצרים בחנויות שהן לא חנויות ודוכנים של אוכל", אומר מצלוואי. "זה די מתסכל ומבאס אבל זה די מובן כי מה שחשוב כרגע לאנשים זה שיהיה להם אוכל בבית ובארונות, וגרביים חדשים לא בראש שלהם כרגע".
על אף המצוקה מאמין מצלוואי כי בתוך מספר שבועות המצב ישתפר, או כך לפחות הוא מקווה.
"מה נשאר לנו לעשות? נבכה?", הוא שואל בחיוך, "נמשיך הלאה ונקווה שכולם יהיו בסדר ושכולנו נהיה בריאים. אנחנו ותיקים בעסק ועברנו כבר תקופות קשות ונצא מזה, לפחות חלקנו, ובעיקר נקווה לטוב לכל עם ישראל".

דורון שוקרני, בעל חברת הסעות: הכל עומד במקום

כבר מספר שבועות שצי האוטובוסים של חברת 'הסעות המוביל הארצי בע"מ' שבבעלות דורון שוקרני מרמלה עובד בתדירות נמוכה בהרבה מימי השגרה, בוודאי שבתקופה זו, ימי האביב, בה מדי שנה מסיעה החברה עשרות אלפי מטיילים ברחבי הארץ.
"מאז החל משבר הקורונה נאלצתי לצמצם את פעילות החברה ולהוציא לחופשה ללא תשלום חלק מהנהגים שאני מעסיק. המצוקה אליה נקלעו עסקים במשק מורגשת אצלנו היטב ומה שמטריד הוא שלא ממש יודעים מתי זה צפוי להסתיים", הוא אומר. "הימים האלה היו אמורים להיות ימי שיא של הטיולים המאורגנים של בתי הספר וחברות העובדים ובמקום לנסוע חלק מהאוטובוסים עומדים".
5 צפייה בגלריה
דןורון שוקרני
דןורון שוקרני
דןורון שוקרני
(צילום פרטי)
גם בפעילות החברה העוסקת בהסעת צוותי עבודה של התעשייה האווירית נרשמת האטה משמעותית. "במקום כמה משמרות הסעה צמצמנו לשתי משמרות וזה פוגע בנו בכיס כמו בכל חברה אחרת", מסביר שוקרני, "וכל זה לצד העובדה שאת הביטוחים והרשיונות של הרכבים אני צריך כמובן להמשיך לשלם".
פרט להאטה בעבודה השוטפת נאלץ שוקרני להתמודד עם בעיה נוספת, הצורך לחטא את הרכבים מעת לעת. "גם את זה צריך לקחת בחשבון כי המדינה מחייבת וזה באמת הכרח", הוא אומר, "וכמובן שנמשיך ונעשה את זה. אנחנו עוברים ימים לא קלים וכמו כולם מקווים שלא יעבור הרבה זמן עד שזה ייגמר".