"זה צעד ראשון ומבורך להפרדה בין הדת למדינה", אומרים השבוע בני זוג ידועים בציבור ממודיעין על ההחלטה לאפשר לזוגות כמוהם להירשם בעירייה ולקבל זכויות והטבות שקיבלו עד כה רק זוגות נשואים.
2 צפייה בגלריה
בני הזוג בורובוי ופוליצ'ינו ופיטשון
בני הזוג בורובוי ופוליצ'ינו ופיטשון
בני הזוג בורובוי ופוליצ'ינו ופיטשון
(צילום: קובי קואנקס)
הדברים נאמרים בהמשך להישג המשמעותי שנרשם למועצת העיר בזכות שיתוף פעולה נדיר בין האופוזיציה לקואליציה, שבמסגרתו התקבלה ההצעה לסדר של סיעת "מודיעין חופשית" ושל מחזיק תיק הלהט"ב חבר המועצה שחר מי און, לפיה תהיה הכרה שתאפשר לכל תא משפחתי שלא במבנה מסורתי ‑ להט"בים, ידועים בציבור, כאלה שבחרו לא להתחתן המקיימים משק משותף ועוד ‑ לקבל הכרה מוניציפלית וזכויות שונות.
בישיבת המועצה שהתקיימה ביום רביעי שעבר, העלו במקביל חברי האופוזיציה איתי אלמוג־בר וגילעד ביהרי וחבר הקואליציה מי און, הצעה כמעט זהה בנושא.
שתי ההצעות הדומות אוחדו לאחת, והיא התקבלה ברוב קולות. נמנעו חברי "הבית היהודי" לשעבר – עמיעד טאוב ונגה כץ.
מדובר בהחלטה ששמה את מודיעין על המפה עם רשויות פורצות דרך בתחום, שנייה לתל אביב שהיתה הראשונה לקבל הצעה דומה, וכן רמת השרון וראשון לציון שהצטרפו השבוע למהלך דומה.
משמעות ההצעה היא שהעירייה תקים מאגר של כל גרעין משפחתי, גם כזה שאינו רשום במינהל האוכלוסין, לצורכי קבלת שירות מוניציפלי. הדבר יאפשר לזוגות שלא יכולים או לא מעוניינים להתחתן ברבנות לחתום על תצהיר בפני עורך דין על כך שהם ידועים בציבור ומנהלים משק בית משותף. לאחר מכן הזוגות יירשמו בעירייה ויקבלו את כל הזכויות וההטבות של לזוגות נשואים.

"ממד הצהרתי"

קובי דביר, יו"ר פורום "משפחות גאות במודיעין", שמח על ההחלטה. "אנחנו מברכים על כך. מודיעין עושה צעד מאוד משמעותי בכיוון הליברלי־אוניברסלי, בכיוון של שוויון כמו ערים אחרות. יש לזה ממד הצהרתי מאוד חשוב כלפי כל מי שחי פה, שמכיר בכל סוגי התאים המשפחתיים, וזה חשוב בעיקר עבור הצעירים שיראו שאפשר, שזה מקובל ושזה שוויוני. אנחנו בגדול חווים את השוויון, אבל ברמה ההצהרתית זה נשאר בגדר חסר תמיד".
2 צפייה בגלריה
טל ומורן
טל ומורן
טל ומורן
(צילום פרטי)
דביר מזכיר כי הצעד לא פותר סוגיות כמו רישום בתעודת זהות, "אבל כן פותר את השאלה של הזהות ושל ההכרה בזוגיות. ואגב, אם אני מבין נכון, ההחלטה רלוונטית לא רק לחברים מהקהילה, אלא לכל מי שלא רוצה להתחתן ברבנות, זוגות פסולי חיתון או כאלה שמבחינה אידיאולוגית לא רוצים להגיע לרבנות. ברמה ההצהרתית - מי שחשוב לו שיכירו בזוגיות שלו זה טוב לו. כרגע נחכה לדעת איך זה עובד ובהחלט נשקול להירשם בעצמנו".

בלי הרבנות

שרה פוליצ'ינו, 74, ויגאל פיטשון, 80, ידועים בציבור שחיים יחד כבר 21 שנה, מעוניינים לקבל הכרה רשמית כתא משפחתי, אבל לא דרך הרבנות. "מזה כעשר שנים אנחנו גרים ביחד", הם מספרים. "נודע לנו על ההצעה באמצעות קבוצות הווטסאפ והפייסבוק של סיעת 'מודיעין חופשית', שאנחנו חברים ותומכים בה. התגובה הראשונה שלנו היתה שאנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות כדי להירשם כזוג רשמי. זה מאוד חשוב לנו באופן הצהרתי".
יגאל: "לדעתי, אין מקום לרבנות במדינת ישראל ומאוד חשובה לי הפרדה מלאה בין המדינה לבין הדת".
שרה: "מבחינתי, הרבנות יכולה להמשיך להתקיים, אבל כאחת מני רבים. אני בעד חופש בחירה ושהרבנות היא לא זו שתקבע. בעד נישואים אזרחיים ובעד פלורליזם. לכן אני שמחה שמודיעין הולכת אחרי תל אביב, כי מהפכות לא מתרחשות בבת אחת. זה צעד ראשון ומבורך להפרדה בין הדת למדינה, ולכן אנחנו רוצים להירשם בעירייה כזוג".
במה אתם מצפים שזה יסייע לכם?
שרה: "עבורי זו בחירה מצוינת להגדיר את הזוגיות שלי, וזה בהחלט לא עושה אותי פחות יהודייה מאנשים אחרים. זה צעד הצהרתי מול המונופול של הרבנות שקובע את האופי של היהדות באמצעות הטלת חוקים דתיים, שמרחיקים ישראלים רבים מהיהדות. חשוב לציין כי מאז ומתמיד היהדות היתה פלורליסטית עם זרמים שונים, כשהזרם האורתודוקסי הוא יחסית צעיר ביהדות וגם לא נחשב לרוב היהודי בעולם. פשוט נתנו למיעוט כוח לקבוע את החיים של הרוב".
יגאל: "הרישום שלנו כזוג בעירייה לא נותן לנו הטבות כספיות, אלא מהווה הצהרה שלפיה אני לא צריך את הרבנות בחיים שלי".
שרה: "מודיעין היא עיר מעורבת עם חילונים ודתיים, שיש ביניהם כבוד הדדי, ובהחלטה זו מודיעין עשתה צעד נוסף לקראת ההרמוניה ביניהם ומאפשרת לחילונים לקבל הכרה רשמית מול השלטונות המקומיים, למרות שאינם מתחתנים ברבנות. צעד זה מצטרף לפסיפס החשוב של פתיחת עסקים בשבת והפעלת תחבורה ציבורית שהתחילה בשבת, ועל כך מגיע קרדיט לסיעת מודיעין חופשית ולראש העירייה חיים ביבס על כך שהלך איתם בכל הנוגע להחלטה חשובה זו".

"התעצבנתי וויתרתי"

לאה ולב בורובוי (שניהם בני 41), הורים לארבעה, התחתנו בקפריסין בחתונה אזרחית.
"הכרנו בשנת 1995", מספרת לאה, "והחלטנו להתחתן בשנת 2000. בהתחלה רציתי להתחתן ברבנות. לי זה היה חשוב כי אני באה ממשפחה ציונית. ההורים רצו לעלות לישראל עוד לפני שנולדתי. הם היו 'מסורבי עלייה'. הוריי למדו עברית, הדפיסו במחתרת ספרים בעברית, ביקרו בבית כנסת, חגגו חגים יהודיים והשתדלו לשמור שבת וכשרות. ברוסיה הסובייטית זה היה לא פשוט. אני זוכרת את השירים של נעמי שמר עוד מתקפת הילדות". אבל כשביקשה להתחתן, לאה נתקלה בקשיים רבים בהתנהלות מול הרבנות. "שלחו אותי לבין הדין הרבני להוכחת יהדות. תהליך הוכחת היהדות לקח חצי שנה עד שהתעצבנתי מאוד וויתרתי. ה'תהליך' כלל שיחות בטלפון ופגישות אישיות עם סבא וסבתא. סבתא שלי גרה אז באשדוד. לנסוע לבית הדין הרבני, לחכות לרבי, לחזור ולנסוע שוב בגלל איזו תקלה פרוצדורלית – לאישה מבוגרת ללא רכב, זה היה מתיש מאוד. בנוסף, הם ביקשו להביא צילומים מהקברים של סבא וסבתא רבא שלי שקבורים ברוסיה, בגלל ששם היו כתוביות בעברית. עשינו את זה פעמיים, כי הצילום הראשון לא התקבל כי לא היה ברור מספיק. היו עוד הרבה דברים לא נעימים. שאני כבר לא מצליחה להיזכר כי עברו הרבה שנים. מצחיק שהממשל הסובייטי לא הצליח לשבור אותי מבחינת יהדות, אבל הרבנות הישראלית הצליחה ובגדול. מאז המפגש הזה החכמתי והחלטתי שרגלי לא תדרוך ברבנות - לא משנה מה יקרה".
"צעד זה מצטרף לפסיפס החשוב של פתיחת עסקים בשבת והפעלת תחבורה ציבורית שהתחילה בשבת"
הם מברכים על ההצעה שהתקבלה השבוע בעירייה לרשום זוגות שאינם נשואים כתא משפחתי. "חבל שהיא לא היתה קיימת אז, לפני 20 שנה כשרצינו להתחתן. אנחנו כבר רשמנו את עצמנו כזוג בעיריית קפריסין. אם זה היה קורה אז, היינו רושמים את עצמנו כזוג פה, קרוב לבית. אני שמחה בשביל הזוגות שבאים אחרינו. אני גאה בעיר שלי, שזה קורה כאן. אני רוצה לגור בעיר פלורליסטית וזה מחמם לי את הלב. חשובה מאוד הפרדת הדת מהמדינה, לפחות ברמה עירונית. אני שמחה שראש העירייה שלנו חזק ומסוגל לעשות את זה".

"עיר נהדרת לקהילה"

מורן (39) וטל (38), ביחד 12 שנה ומגדלות שלושה ילדים. "מודיעין עיר נהדרת לקהילה, היינו חברות ב'משפחות גאות במודיעין', ולמרות שעזבנו את העיר הלב נשאר כאן ואנחנו מתכננות את החזרה".
הן סבורות שהחלטה נכונה ונחוצה. "נקווה שההשפעה של הרישום אכן תקל על הזוגות בכל תחומי החיים, והבשורה תתפשט בערים נוספות וכמובן ברמה ארצית. הרבה יותר קל כשהכל מובן וברור לכל נותן שירות, החל מהדואר ועד קופת החולים ומוסדות החינוך. האהבה שלנו למודיעין תמיד היתה ורק מתחזקת. יש הרבה אנשי ציבור שמגיע להם שאפו על העשייה המבורכת בתחום הלהט"ב ותחומים עירוניים נוספים".
זכויות והטבות של ידועים בציבור
הנחה בארנונה
הנחה ברישום לגני ילדים
הנחה ברישום למתנ"סים
הנחה ברישום למתקני פנאי ותרבות
הרשמה להגרלות דיור בר השגה