התוכנית להקמת מחלף שילת צוברת תאוצה. זאת למרות שבישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שהתקיימה ב-3.8 ודנה בתוכנית, הביע ראש העירייה חיים ביבס התנגדות חריפה לתוכנית. כמו כן התוכנית מעוררת התנגדות בקרב ארגוני איכות סביבה.
צומת שילת הוא מפגש דרכים בין כבישים 443 - 446 ורחוב החשמונאים במודיעין. מדובר בצומת מרכזי במערכת הדרכים הארצית המקשר בין מטרופולין תל אביב וירושלים.
בצומת עוברים מעל ל-70 אלף רכבים ביממה בכל הכיוונים. המחלף המתוכנן ישמש ככניסה הראשית לעיר מודיעין מכביש 443 וגישה מהירה ליישובי כביש 446 ביניהם - מודיעין עילית, שילת, כפר רות, לפיד ואחרים.
מטרת התוכנית היא להקים מחלף חדש על כביש 443 במקום הצומת הקיים שישרת את משתמשי הדרך תוך שינוי ייעודי הקרקע הקיים ו/או טיפול נופי. בנוסף יוקצה שטח עבור הקמת מרכז תחבורה המאפשר לנוסעים להשתמש בקווי התחבורה שכבר עוברים היום בצומת. התוכנית כוללת מערך שבילי אופניים והולכי רגל.
לאור ההתנגדות שהושמעה בישיבת הוועדה בשבוע שעבר, השבוע נאמר בוועדה כי "החלופה שהוצגה בדיון על כל מרכיביה תואמת לתמ"א 42 ונותנת מענה לצרכים התחבורתיים הנדרשים. יחד עם זאת ולאור הדברים שנשמעו בפניה, מבקשת הוועדה כי בתוך 60 יום תוצג בפניה חלופה המצמצמת את שטח המתנ"ח (מרכז התחבורה והחניה. ר.ב.) ומסיטה את מעגל התנועה כך שלא יפגע בעסקים הקיימים ככל שניתן. בפרק זמן זה יתאפשר לנציגי נת"י (נתיבי תחבורה לישראל. ר.ב.) והרשויות המקומיות לערוך תיאום נוסף".
המשמעות של החלטה זאת היא כי למרות ששטח מרכז התחבורה אמנם יוקטן המחלף יישאר בגודלו המקורי מה שאומר שהמאבק של המתנגדים צפוי להימשך.
עמותת תושבים משפיעים במודיעין מסרה בתגובה: "עמותת תושבים משפיעים במודיעין מביעה את דאגתה הרבה מהכוונה להקים מחלף מפלצתי אדיר מימדים בצומת שילת. מחלף זה, לא רק שלא יישרת את תושבי העיר, אלא יביא לפגיעה חמורה בבריאותם, רווחתם ואיכות חייהם של תושבי מודיעין. העמותה מביעה תמיכה מלאה בעמדת ראש העירייה, חיים ביבס, הקוראת להקמת מחלף צנוע בהרבה. המחלף המוצע הוא גרנדיוזי וקטסטרופלי.
"הוא יגרום לזיהום אוויר כבד, למפגעי רעש ניכרים ולגודש תחבורתי על כביש 443 שיהפוך לסיוט את הנסיעה על כביש זה. ברור לכל שמחלף עצום שכזה יגביר את הזרמת התנועה לכביש 443 שתיעצר כולה במחסום מכבים או בצמתים האחרים שבעיר ליד רחוב יאיר פרג או בכניסה לאזור ליגד. חדירת המחלף מאות מטרים לתוך שטח העיר תביא את הזיהום והרעש ישירות לפתחי בתיהם של אלפים מתושבי העיר - וזו מציאות בלתי מתקבלת על הדעת. אנו קוראים לרשויות התכנון העוסקות בנושא המחלף לרדת לקרקע המציאות תרתי משמע ולבחור בחלופה צנועה המתאימה לצורכי העיר. חשוב שתושבי העיר ייתנו גיבוי מלא לחלופה זו וקוראים לעירייה להילחם במלוא כוחה על זכויות תושבי העיר ללא פשרות".
חבר המועצה האדריכל איתי אלמוג-בר, נציג מודיעין חופשית, בדק את התוכניות שהוכנו ע״י מנהל התכנון של משרד האוצר ומסר את התייחסותו: "על פי התוכנית הכניסה לעיר מתקרבת מאוד לבתי התושבים בשכונת הכרמים והיציאה מתקרבת לבתי התושבים בשיר השירים / שומרי החומות. מדובר על בעיה של זיהום אוויר ושל אקוסטיקה שיש לתת עליהן את הדעת. בנוסף, לפי התוכנית ממה שהצלחתי להבין כביש שומרי החומות הופך ללא מוצא בצד שקרוב לחשמונאים. זה לא טוב ומעמיס עוד תנועה על רחוב צאלון.
"בנוסף, העולים מירושלים לתל אביב שרוצים לאסוף / להוריד טרמפיסטים אין להם למעשה פתרון של טרמפיאדה שבוטלה ואין להם דרך קלה לחזור לכביש 443. הם צריכים לעבור דרך כיכר שתייצר פקקים מיותרים. צריך ליצור טרמפיאדות ולאפשר חזרה ל-443 בקלות. שבילי הולכי הרגל ממודיעין לשילת הפכו למבוך תלת מימדי כאשר חציית הכביש היא בשתי מנהרות ארוכות (אחת מהן באורך 70 מטר) זה מצב בעייתי ולדעתי יהיו אנשים ונשים שיהססו לעבור שם בשעות הערב / הלילה. לדעתי רצוי לעבור על גשר מואר במקום מנהרה מבחינת תחושת הביטחון.
"התכנון באופן כללי מרגיש קצת גדול על האזור ואולי היה צריך לשקול תכנון יותר תת קרקעי לכבישים כדי לא ליצור מחלף בטון כבד. צריך גם לבדוק מה מהנדסי תחבורה אומרים מבחינת נפח התנועה ביחס לתכנון המוצע. אם לוקחים בחשבון שהעיר מודיעין עומדת לצמוח לכיוון מערב אז מרבית התנועה שתתווסף כלל לא תעבור במחלף אלא בצמתים הבאים לכיוון תל אביב ב 443 וב-431. לסיכום: צריך פתרון לצומת שילת אבל פחות בומבסטי ושמתייחס לשלל הבעיות כפי שפרטתי".