עד כה נגיף הקורונה הסיני, או בשמו הרשמי COVID-19, לא הגיע לישראל ותושבי המדינה טרם נדרשו לנקוט צעדים מיוחדים. ואולם בקופות החולים ברחבי הארץ וגם במודיעין, מכבים-רעות נערכים לכל צרה שלא תבוא. 'מיינט מודיעין' בדק השבוע את מידת היערכותן של קופות החולים בעיר.
1 צפייה בגלריה
שלט הסבר במרפאה במודיעין
שלט הסבר במרפאה במודיעין
שלט הסבר במרפאה במודיעין
(צילום: מכבי שירותי בריאות)
מנהל מרחב מודיעין של 'מכבי שירותי בריאות' טל בר אוריון מעדכן: "הדרכנו את כל הצוותים, גם המטפלים, גם הרופאים וגם המזכירות איך להתנהג לפי הנוהל של משרד הבריאות. תלינו מחוץ לכל מתקן רפואי של מכבי בעיר שילוט בעניין שמסביר מה הסימפטומים ואיך יודעים שיש חשד לקורונה וגם שמנו מסיכות ליד השילוט, שאם מישהו חושב שהוא מהחשודים שישים מסיכה על הפנים ואז כשהוא מגיע, הצוות יודע לאן להפנות אותו.
"יש חדרי בידוד בכל מתקן ומשם יש נוהל ברור של משרד הבריאות. השלטים הם בחמש שפות – עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית וערבית. הדגש מבחינתנו הוא שאנחנו ערוכים לקראת אירוע כזה, אבל אין בהלה ואין חשש. כולם יודעים מה לעשות, אין פאניקה, הכל רגוע, ברור וידוע. ברגע שאין אי-ודאות וכולם יודעים מה לעשות, אז הכל רגוע. אין צורך להבהיל סתם".
מה קורה אם מתגלה בעיר חולה?
"אם חס וחלילה מתגלה חולה מכניסים אותו לחדר מבודד וקוראים למד"א שיבואו ויפנו אותו עם האמצעים המתאימים. אם מישהו חושב שהוא חשוד, עדיף שיתקשר למרכז רפואי במקום להגיע לקופת חולים והוא כבר יכול לנסוע באופן עצמאי ברכב למיון. אנחנו מודיעים מראש שהוא עומד להגיע כדי שייערכו עם כל אמצעי המיגון. כל הצוותים שלנו מונחים ועברו תדריכים כיצד להתמודד. המודעות מאוד גבוהה בקרב כולם. כל המרפאות בארץ פועלות לפי הוראות של משרד הבריאות".
גם בקופת חולים 'כללית' נערכו מראש למקרה של הגעת הווירוס לעיר. "הצוותים הרפואיים במרפאות כללית במודיעין נערכו באופן יסודי, נמרץ ומקצועי למקרה של היתכנות הקורונה בישראל", מוסר דובר כללית מרכז אופיר לוי. "הוצב שילוט בכל מרפאה לאנשים שהגיעו ממדינות שונות שמשרד הבריאות הגדיר שמחייבות בידוד, הוקם חדר בידוד, הובאו ערכת מיגון, הצוותים קיבלו את כל הנהלים והנחיות ונשלחים אליו עדכונים באופן שוטף ממשרד הבריאות. כל מקרה של חשד לקורונה מדווח מיד על ידי צוות המרפאה לדרגים המקצועיים להמשך טיפול רפואי בהתאם לנהלים".

לשמור על היגיינה

ומהם כללי הבטיחות שיש לנקוט כדי למנוע הדבקה? יועץ מחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות פרופ' מיטשל שוואבר מסביר. "משרד הבריאות עובד בתיאום עם ארגון הבריאות העולמי וקשוב להנחיות ולמידע שיוצא משם באופן שוטף. מידע זה מועבר ישירות לקופות החולים. מי שחזר ממדינות כמו סין, יפן, תאילנד ושאר המדינות שנקבעו כבעלות סיכון מתבקש להיכנס לבידוד עצמאי במשך 14 יום. אם הוא מפתח תסמינים של המחלה כמו חום, שיעול או קוצר נשימה הוא מתבקש לסור לבדיקה על פי הנהלים. במקביל, הצוותים הרפואיים במרפאות השונות מצוידים באמצעי מיגון ובמידע המסביר להם איך לעשות את הבדיקות ואיך לטפל בחולים בזמן שעושים את הבדיקות, מה עושים אם יש מקרה מאומת, איך לטפל בפסולת, ועוד".
"מבחינת האוכלוסייה הכללית – יש להקפיד על הגיינה, לשטוף ידיים במים וסבון לאחר ביקור בחדר השירותים ולאחר אכילה, יש להתעטש או להשתעל למרפק ולא לכף היד וחשוב לשמור מרחק עד כמה שניתן מאנשים חולים. אולם חשוב להדגיש כי אין כל סיבה לפאניקה ואין סיבה להסתובב עם מסכות כל עוד לא ניתנה הנחייה לכך".