1 צפייה בגלריה
בית ספר אבני חושן
בית ספר אבני חושן
בית ספר אבני חושן
(צילום: שירות מיינט)
הורים לתלמידים הלומדים בבית הספר היסודי הממלכתי-דתי 'אבני החושן' במודיעין מתלוננים שבית הספר אינו מותאם ללימודים עכשוויים ושהמבנה מיושן מאוד בהשוואה לבתי ספר דומים בעיר. לטענת ההורים, הם פנו לעירייה פעמים רבות, אבל עד כה, ולמרות ההבטחות שקיבלו, דבר לא התקדם.
אמא לילדים הלומדים בבית הספר תיארה השבוע את הדברים בפוסט בפייסבוק. "בכל בוקר אני שולחת את הילדים שלי בלב כבד לבית הספר 'אבני החושן', לא בגלל שחלילה הצוות לא טוב, להיפך, הוא מעולה, אלא שראש העירייה שלנו חושב שבית ספר שמתנהל בלי חדר מדעים, בלי חדר מלאכה, בלי חדר מוזיקה, בלי ספרייה, בלי מרחבי למידה, בלי מסלול ריצה, בלי מסלול קפיצה לרוחק, זה בסדר גמור, העיקר שיש 18 כיתות לימוד".
אותה אם מתארת בפוסט את התנאים בבית הספר. "אין מרחבים לא מנוצלים. אין כיתות לא מאויישות לטובת חדרים נפלאים כאלה, בטח שלא לאתנחתה. יש חמישה מקלטים שאחד מהם הוא חדר מורים, אין מרחבי למידה ולכן הוראה פרטנית אנגלית ומתקנת יועדו לעוד שני מקלטים כי הם קטנים, ועוד חדר מחשבים וחדר מחול שהוא בעצם הכל".
לטענת האם, בית הספר אינו מקבל תקציב לחדר מדעים כיוון שמעולם לא נבנה בבית הספר חדר מדעים תקני. "בית הספר שלנו לא נבנה על-פי רפורמת 'אופק חדש' וגם לא שודרג אחר כך כי הביורוקרטיה בעירייה ובמשרד החינוך היא מייגעת, אז חבל להתחיל".

"מנסים למרוח אותנו"

בשיחה עם 'מיינט מודיעין' השבוע אותה אם מפרטת מדוע היא ושאר ההורים דורשים התערבות של העירייה. "נכנסתי לסוד העניינים אחרי שהבת שלי עברה ל'אבני החושן' בשנה שעברה. נכנסתי לוועדת בינוי ואז המנהלת פרסה בפנינו את כל הבעייתיות של הבינוי. ואז באמת קבענו כמה פגישות עם מויש לוי, סגן ראש העירייה. ראש העירייה גם הגיע, היתה נציגות של משרד החינוך. הם הסתכלו על בית הספר, ראו שיש בעייתיות וזהו".
האם מספרת שהשבוע היא וחבריה לוועדה שוב נפגשו עם לוי. "ביקשתי ממנו תשובות איפה הדברים עומדים. הוא פרס בפנינו את כל הפרוצדורה הנדרשת, אמר שהוא שלח בקשה למשרד החינוך כי צריך לקבל אישור, ואז בעירייה צריך לאשר תוכנית בינוי ואז מוציאים מכרז ואז בקשה לאישור משרד החינוך. בגלל כל הסחבת הזאת, בראייה אופטימית אולי זה יקרה בקיץ הקרוב ובראייה הריאלית זה יקרה בקיץ הבא".
ואולם לדבריה, אין צורך בכל האישורים והסחבת. "יש מעל המזכירות וחדר המורים מתחם שאפשר לסגור בשני קירות וגג, יש תשתית מים, זה לא מסובך. מעבר לזה יש שטח פנוי מאחורי בית הספר שאפשר לבנות שם כל מה שצריך. השאלה אם באמת רוצים לעשות. התשובה שלי היא שמנסים למרוח אותנו".
לדברי האם, בשל המבנה המיושן נאלצים התלמידים ללמוד רוב היום בכיתת האם שלהם. "הם אמורים להתנסות, לחוות, שיהיה להם מהנה, שירצו ללכת לבית הספר", היא אומרת. "להישאר שש שעות בכיתת האם בלי להתאוורר זה קשה. בשיעורי מדעים המורה מדלגת על עמודים שלמים של ניסויים כי אין מקום לערוך אותם. בשיעורי ספורט אין להם מסלול ריצה אז הם מקיפים את המזכירות 12 הקפות. הם מסיימים את הריצה עם סחרחורת מהסיבובים. אין מרחבי למידה. יש מסדרונות קטנים. אם יש ילד שהחסיר חומר הוא צריך להשלים במסדרון. יש ילדים שיש להם בעיות קשב וריכוז ואין להם חלל שקט ללמידה יחידנית כמו שיש ברפורמת אופק חדש".
בנוסף, לדבריה, אין התנסות בחומרים, ואין חדר מלאכה מוגדר למרות שבית הספר נחשב בית ספר לאמנויות. "כל המלאכה שלהם היא ציור על בריסטול וזהו", היא אומרת. "היתה ספרייה במקלט, אבל לקחו אותה לצורך אחר ואת הספרייה שמו בתא קטן. שלושת רבעי מהספרים נזרקו או הועברו למסדרון. ברפורמת אופק חדש מצופה שייערכו שיעורים בספרייה, אבל אי-אפשר כי לא נכנסים יותר מחמישה ילדים. זמן ההפסקה נהיה תור ארוך לספרייה. זאת נראית לי החמצה גדולה. איך נראה להם הגיוני שבית הספר מתנהל בצורה כזאת?".
איך זה הגיע למצב הזה?
"לדעתי עד עכשיו המנהלת איכשהו הסתדרה אז לא טיפלו בזה, אבל השנה כל הכיתות מאוישות ואי-אפשר לתמרן. חשוב להדגיש שהצוות בבית הספר הוא מדהים, צוות טוב, המנהלת מדהימה ועושה יש מאין. אני יודעת כמה קשה למצוא בית ספר שהצוות הוא כל כך טוב. אם הצוות היה מקבל את מה שהוא צריך, הם היו מניפים את בית הספר גבוה. בבתי ספר אחרים יש המון מרחבים ואצלנו בית הספר לא מותאם לתוכנית הלימודים החדשה שמטרתה לפתח את הילד וששמה דגש על לימודים מחוץ לקופסה ועל לימודים חווייתיים במרחבי למידה מותאמים. לדעתי יש פער מאוד גדול בין בתי ספר דתיים לחילוניים מבחינת ההשקעה. עצוב שלאף אחד לא אכפת. זה נופל על אוזניים ערלות".
אמא אחרת שילדיה לומדים בבית הספר מסכימה עם הדברים: "בית הספר עוסק בהצלחה בקידום וטיפוח ערכים רבים, למרות חוסר ההירתמות של העירייה ומשרד החינוך להרחבת המבנה לטובת רווחת הילדים. בעוד בבתי ספר אחרים הילדים זוכים למרחבי למידה מזמינים ומרווחים, ילדי 'אבני החושן' לומדים אך ורק בכיתות האם, אפילו שיעור נגרות לא תמיד זוכה לחדר. אנחנו חרדים לשמו הטוב של בית הספר ומבקשים שיהיה ברור שמדובר בבית ספר איכותי וערכי וזאת אל עף התנאים המקוממים שילדינו נאלצים ללמוד בהם".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "בית הספר בנוי לפי תכנון של 18 כיתות אם ושתי כיתות חינוך מיוחד, וזה בדיוק מספר הכיתות שיש בבית הספר. יחד עם זאת, העירייה פנתה בבקשה למשרד החינוך כדי לקבל הרשאה להרחבתו. בימים אלה התקבל אישור ממשרד החינוך להרחבת מבנה בית הספר, כך שיכלול מרחבים לימודיים בתוספת של כ־330 מ"ר. עם קבלת האישור, העירייה תצא להליך תכנוני. לאחר שהתהליך התכנוני יסתיים ותתקבל ההרשאה התקציבית, בניית מרחבי הלימודים החדשים תצא לדרך".
פורסם לראשונה: 08:23, 19.01.20