בעלי המסעדות, הברים ובעלי אולמות האירועים נפגעו באופן חמור בעקבות משבר הקורונה. חלקם מצליחים להפעיל שירות משלוחים, והיתר פשוט סוגרים ושולחים עובדים הביתה.
אור לב, הבעלים של הבר הוותיק 'מורדן בר' הוא אחד מאלה שממשיכים לעבוד במתכונת משלוחים, לפחות באחת ממסעדותיו: "הסניף בליגד סנטר סגור והסניף במע"ר פתוח במתכונת של משלוחים וטייק אווי בלבד. בינתיים זה הולך סבבה. מקווה שיאפשרו לנו להמשיך ככה. אנשים די בהלם מהמצב. זאת סיטואציה חדשה אבל יתרגלו לזה ויהיה בסדר.
3 צפייה בגלריה
מורדן בר. "סבלנות ויהיה בסדר"
מורדן בר. "סבלנות ויהיה בסדר"
מורדן בר. "סבלנות ויהיה בסדר"
(צילום פרטי)
אנחנו מנסים להמשיך כמה שאפשר. מקפידים על כל ההוראות, לא רוצים לקחת סיכון. מונעים התקהלות, דואגים לפזר את הלקוחות, לוקחים הזמנות אחד אחד. הלקוחות לא נכנסים למסעדה בכלל. שמנו שולחן כדי לחסום את הדלת. אנחנו לוקחים הזמנה ומוציאים להם החוצה. השליחים גם פועלים לפי ההוראות. נקווה שיעבור. צריך קצת סבלנות ויהיה בסדר. את המלצרים נאלצנו לשחרר הביתה לחל"ת. נקווה שביטוח לאומי ידאג להם".

"בטן מלאה"

נעמה צדקיהו ממסעדת 'קפית' סגרה את המקום לאור המצב והותירה את מסעדת 'קסבה' פתוחה למשלוחים בלבד. "זה לא נעים לראות גן סגור", היא אומרת. "קפית סגורה והקסבה עושה מכירה במקום וטייק אווי. יש אווירת נכאים. הכל שומם. ממש לא נעים. הגלגל ממשיך להסתובב ואנחנו צריכים להתמודד. האמת שאני ממש חוששת ממפולת.
"יהיה פה אפקט דומינו והלך עלינו. זה מזכיר לי את ארגנטינה. מטריד שהפארקים מלאים, מקס סטוק מלא, אז מה הועילו חכמים? סגרו מסעדות אבל שאר המקומות מלאים. נראה לי שעושים החלטות אד הוק ואין התוויית מדיניות סדורה. היה צריך שכל המשק יילך לקראת סגירה מוחלטת לשבועיים ובמקום זה כל יום מוסיפים עוד נדבך. הסגירה מאוד קשה לנו. זאת מכת מוות. הרבה עסקים יפלו ולא ישרדו אם מישהו לא יקח את המושכות. לתת 5,000 שקל לבעלי עסקים זה לעג לרש.
3 צפייה בגלריה
נעמה צדקיהו. "לא נעים לראות גן סגור"
נעמה צדקיהו. "לא נעים לראות גן סגור"
נעמה צדקיהו. "לא נעים לראות גן סגור"
(צילום פרטי)
"העסק שלי סגור, על מה אתם מדברים? או תשלומי הארנונה - אם לא נעבוד מאיפה נשלם? היו צריכים לעשות גרייס על כל החודש הזה. הוצאתי את כל העובדים לחל"ת. המצב קשה מאוד. דואגים לשכירים אבל אין מה לדאוג להם. שידאגו לעצמאים שהם העוגן החברתי והכלכלי של החברה. הבטן מלאה. נתפלל שיעבור מהר. היקף האבטלה קפץ. כל הילדים שלי מובטלים. משפחה שלמה מובטלת. זה מפחיד".

"האירועים נדחו לספטמבר"

מי שחווים את המשבר בענף האירועים והחתונות בעוצמה גדולה יותר בכיס הם מפיקי האירועים והחתונות, "זה הגיע בכמה גלים", מספרת אודליה שר, מפיקת חתונות ואירועים מאזור השפלה. "בהתחלה הגבילו את הכניסה לישראל ולכן קיבלתי ביטולים מאנשים שרצו להגיע לישראל כדי להתחתן. אחר כך הגיעה הגבלה ל־100 איש ולכן התחלתי לבחון אם אפשר לעשות חתונות עם מספר מצומצם של מוזמנים ובסופו של דבר הגיע השלב שאי־אפשר להתקהל וכל החתונות בוטלו. לי אישית בוטלו מספר רב של אירועים וזה לא כולל את האירועים העסקיים והכנסים".
לדברי שר, בגלל ההנחיות הקפדניות אנשים הפכו ליצירתיים כדי להתחתן. כשהיו הגבלות ל־100 איש אז היה זוג שעשה חתונה בשלוש פעימות, כל פעם התחלפו 100 מוזמנים. בשבוע האחרון היה זוג שהתחתן על חוף הים רק עם בני המשפחה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
אודליה שר. בספטמבר יהיה טוב יותר?
אודליה שר. בספטמבר יהיה טוב יותר?
אודליה שר. בספטמבר יהיה טוב יותר?
(צילום: אילן סימן טוב)
"דווקא במקרה שלי זוגות שהחליטו להתחתן דרכי המצב שיחק לטובתם כי הם לא צריכים להתעסק בכל ההתנהלות מול הספקים אלא אני", היא הוסיפה, "וזה קל יותר עבורי כי אני מכירה אותם שנים. יש זוגות שעכשיו נאלצים להתמודד עם נותני שירות שלא מוכנים להחזיר כסף כי הם לא מחויבים".
לדברי שר את הימים האחרונים היא הקדישה לבחינת אירועים מחדש. "יש זוגות שהחתונות שלהם בוטלו וכעת אנחנו משריינים אירועים לספטמבר שהפך להיות חודש שרובו תפוס. הבאים קובעים לחודש דצמבר כי כולם מאמינים שזה השלב שבו כבר המגבלות יוסרו. נקווה שכך אכן יהיה".