ישיבת מועצת העירייה של מודיעין שהתכנסה בשבוע שעבר קיבלה מספר החלטות, שאחת מהן ‑ אישור כניסה לבתי ספר בעיר של ארגונים כמו "שוברים שתיקה", "בצלם", "פורום המשפחות השכולות היהודי־פלסטיני", ועוד - גרמה לכעס בקרב חלק מהמשפחות השכולות בעיר ונציגי ארגון נכי צה"ל.
4 צפייה בגלריה
חיים צמח עם יצירה שהושארה לצד קבר בנו, עוז ז"ל
חיים צמח עם יצירה שהושארה לצד קבר בנו, עוז ז"ל
חיים צמח עם יצירה שהושארה לצד קבר בנו, עוז ז"ל
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
מה שהביא לקבלת ההחלטה להשאיר את הבחירה לקיום או אי־קיום המפגשים בידי מנהלי בתי הספר התיכוניים בעיר, היא הצעה לסדר שהגיש חבר המועצה אילן בן סעדון, שביקש למנוע כניסה של ארגונים אלה לבתי הספר בעיר, אחרי שבשנים האחרונות התקיימו מספר מפגשים מסוג זה בתיכון מו"ר.

התנגדות נחרצת

החלטת מועצת העיר הגיעה לידיו של היו"ר הארצי של ארגון יד לבנים, אלי בן שם, שהוציא הודעה מטעמו ולפיה הארגון מתנגד באופן נחרץ לקיום מפגשים עם ארגונים המוגדרים על ידי אנשי יד לבנים כ"אנטי ציוניים".
"מבחינתי זה טירוף מערכות לאשר מפגשים כאלה, והתייחסנו לנושא במכתב שאני מאמין שהגיע גם אל לשכת ראש עיריית מודיעין", אומר בן שם, שאיבד את בנו, סרן קובי בן שם ז"ל, באסון המסוקים בשנת 1997. "זו אמנם מדינה דמוקרטית, אבל לא ייתכן שתלמידים במערכת החינוך יפגשו אותם".
"זו מגמה עגומה. בני נוער לא יודעים מי הם גיבורי ישראל, אבל יודעים מי זכה ב'אח הגדול'. זה עצוב, וזה משהו שחייבים לתת עליו את הדעת. הנוער חייב להיחשף לנושאים רבים, אבל לצערנו התלמידים לא נחשפים לחומרים חשובים, למודלים לחיקוי במורשת שלנו".
4 צפייה בגלריה
אלי בן שם
אלי בן שם
אלי בן שם
(צילום: אסף פרידמן)
על המפגשים שהתקיימו בעבר בתיכון מו"ר עם פורום המשפחות השכולות היהודי־פלסטיני, אומר בן שם: "אין לנו בעיה עם הפורום הזה, כל עוד הם נפגשים בינם לבין עצמם. יש חופש ביטוי, אבל כל עוד זה נעשה בצורה פומבית ומקבל לגיטימציה מהרשויות זה עצוב.
"האבסורד הוא לתת במה לכל מיני ארגונים שהם נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, שנלחמים בצה"ל ומעוותים דברים.
"לא רק שמערכת החינוך לא השכילה ללמד את תלמידי ישראל על מלחמות ישראל ‑ אין מילה אחת בבחינות הבגרות על כך ‑ מדינה עם כמעט 24 אלף נופלים, והמערכת נותנת אפשרות למנהלי בתי ספר לקיים מפגשים כאלה, זה לא לעניין".

"צורם מאוד"

התנגדות למפגשים מביע גם מי שעומד בראש בית יד לבנים במודיעין, חיים צמח, אביו של סמ"ר עוז צמח ז"ל, שנפל בשנת 2006 בקרב במלחמת לבנון השנייה.
"אנחנו, ששילמנו את המחיר היקר ביותר על הגנת המדינה, מבקשים לשמור על המדינה, וככה לא שומרים. מפגשים אלה הם זריית חול בעיני האזרחים, ואחר כך מתפלאים שיש הפגנות אנטי־ציוניות כמו שיש בימים אלה בירושלים ובמקומות אחרים", אומר צמח. "נכון שבארגונים כמו שוברים שתיקה יש קצינים ששירתו בצה"ל ועשו מעשים חשובים, אבל זה עדיין לא נותן להם את הזכות לדבר סרה בחיילי צה"ל ובפעילות המדינה.
"אני רוצה לראות שיתנו לי להגיע לבית ספר ערבי בסכנין או בנצרת. מי יכניס אותי בכלל? ואני עוד אב לחלל שנהרג בקרב גבורה במדינת אויב".
צמח, שמאז מות בנו נוסע ברחבי הארץ ומרצה על מורשת לוחמי צה"ל, ערבות הדדית וסולידריות חברתית, ומספר על נסיבות מותו של בנו, שקיבל עיטור גבורה על פעילותו בקרב בו נהרג, כועס על קיום המפגשים בתיכון מו"ר בו התחנך בנו.
4 צפייה בגלריה
שמחה שידלובסקי
שמחה שידלובסקי
שמחה שידלובסקי
(צילום פרטי)
"צורם לי מאוד, במיוחד כמי שבנו למד בתיכון, שמשום מה מעולם לא הוזמנתי, יחד עם ארבע משפחות נופלים אחרים בוגרי בית הספר, להגיע ולדבר מול התלמידים", אומר צמח. "אין לי שום דבר אישי נגד ראש העירייה, וכל שאנחנו רוצים הוא שיבינו את עמדתנו, כי פעילות שכזו פוגעת בזיכרון החללים ובסמליה של המדינה שלנו, שהיא זו ששלחה את אותם חיילים אל שדה הקרב".
לדברי צמח, משפחות שכולות בעיר קיבלו בתחושה קשה את החלטת מועצת העיר, ובשיחות שקיים עם כמה מנציגי המשפחות, הוא חש בכאבם של בני משפחות הנופלים.
"כמי שלמעלה מ־14 שנה מכהן בתפקיד, אני מכיר את הלך הרוח ואני חייב לציין שלמשפחות השכול אין כוחות נפש להתעסק בנושאים האלה. הם גם ככה נמצאים במצוקה קשה, כך שנושא המפגשים הוא טעון מאוד", מסביר צמח.
ולמרות הכעס מצד המשפחות, מודע צמח לעובדה שמועצת העיר ומוסדות החינוך רשאים לקבל כל החלטה, אולם הוא מוחה על כך שבטרם עלה הנושא לדיון, לא נשאלו המשפחות השכולות לדעתן על קיום מפגשים אלה.
"עצוב שמועצת העיר מקבלת החלטה כזו מבלי להתייעץ איתנו", הוא אומר, "וגם העובדה שעיר שמובילה בתחום הגיוס נותנת יד למפגשים כאלה".
חששו הגדול ביותר הוא כי מפגשים אלה עלולים להשפיע לרעה על דעתם של צעירים העומדים לפני גיוס.
"אחד ממנהלי בתי הספר שאיתם דיברתי, אמר לי שרוב הנערים והנערות באים מהבית עם דעה די מוצקה, אבל תמיד יש שוליים שאפשר להשפיע עליהם, ואני לא רוצה שזה יקרה", אומר צמח. "יש בני נוער שלא שלמים בגיל הזה, וזה עלול להשפיע על קבלת ההחלטות שלהם וזה לא תקין. מעבר לכך, אם בתי הספר היו מבקשים מאיתנו להגיע אליהם ולספר להם על סיפורי השכול שלנו, אז אולי היינו משנים מעט את העמדה. אם היו קוראים לנו לדבר עם קבוצות בני נוער, היינו עושים את זה בשמחה. חבל שזה לא קורה".

"נכי צה"ל יפגינו"

מי שעוד מביע התנגדות חריפה למפגשים בבתי הספר התיכוניים הוא מנהל שלוחת ארגון נכי צה"ל במודיעין, תושב רעות, שמחה שידלובסקי.
"לעשות את זה דווקא בעיר הזו, שחלק גדול מתושביה אנשי צבא ויש בה כ־1,400 נכי צה"ל, ועוד כאלה שנפגעו בפעולות איבה, זה לא נורמלי. לי אישית זה מאוד מפריע", אומר שידלובסקי. "מפגשים כאלה לא יביאו לדו־קיום. סוף הסכסוך יגיע כשיפסיקו לרצוח ילדים ונשים ואנשים חפים מפשע".
לדברי שידלובסקי, אם מפגשים אלה יתקיימו בתחום בתי ספר בעיר, אנשי ארגון נכי צה"ל ימחו בפומבי.
"תהיה פה הפגנה של נכי צה"ל, לא ניתן לזה לעבור בשקט", הוא אומר. "אנחנו, בלית ברירה, נאלצים מעת לעת לצאת למלחמה, אבל אנחנו עושים זאת מול צבא, והם, הצד השני, יודעים לנצל את המוסריות שלנו ואת זה הם עושים במשך עשרות שנים.
"אנחנו לא פוגעים באזרחים, לא נכנסים לבתים של אזרחים ביהודה ושומרון וטובחים במשפחות, אז איך אפשר לתת יד למשפחות כאלה, שיגיעו וידברו בבית ספר בעיר?".

"לא שופטים"

דוברת פורום המשפחות השכולות היהודי‑פלסטיני, רובי דמלין, מסבירה את המחשבה מאחורי המפגשים, כפי שהארגון רואה זאת: "אני חושבת שאנשים צריכים לעצור רגע ולהבין את המניע שלנו. אנחנו מבקשים להבין, בשיחה ובמפגש, את הצד האנושי של מי שניצב מנגד בסכסוך הזה, ואין לנו כל מטרה להצדיק או לא להצדיק פעילות כזו או אחרת, אנחנו לא שופטים אף אחד, רק מקשיבים זה לזה, משתפים בכאב".
על חששות ההורים מהשפעה שלילית של המפגש על ילדיהם אומרת דמלין: "הורים לילדים בני 18 שעוד מעט מתגייסים לצבא צריכים לתת קרדיט לילדים שלהם ולסמוך על שיקול הדעת שלהם. נער שלא ירצה להשתתף במפגשים לא יהיה חייב, ומי שירצה ישתתף, וחשוב בעינינו לחשוף את הנוער לכל הנעשה במדינה שלנו, בכל תחום, בוודאי בהיבט הצבאי ובכל מה שקשור לנושא הסכסוך העתיק, הפגיעות והשכול".
מעיריית מודיעין לא נמסרה תגובה.
4 צפייה בגלריה
לימור כהן ונתן ז"ל, בנה
לימור כהן ונתן ז"ל, בנה
לימור כהן ונתן ז"ל, בנה
(צילום פרטי)

"פגיעה בזכר הנופלים"

טור אישי // לימור כהן, אמו של סרן נתן כהן ז"ל, שנפל במבצע "צוק איתן"
אני סבורה שפעילות כזו תפגע בזכר בני וחללי צה"ל שמסרו את נפשם על הגנת הארץ והמדינה שלנו.
כעסתי מאוד כששמעתי על המפגשים שהתקיימו בתיכון מו"ר, והכאב האישי העצום שב ועלה. משפחות המחבלים לא מנעו מבחינתי מהילדים שלהן לצאת ולפגוע באזרחים, והרי ידוע שיש מקומות בצד השני שהחינוך שלהם הוא הפוך. שם מהגנים ומבתי הספר מחנכים אותם לרצוח ולהרוג אותנו. חלק מהם גאים להיות "שהידים".
ההחלטה לאשר לארגונים כאלה להופיע בבתי ספר תפגע בזכר הנופלים ותשפיע ותפגע במוטיבציה הגבוהה שיש לבני נוער במודיעין לגיוס משמעותי לצה"ל, נושא שראש העירייה שלנו מתגאה בו ומזכיר אותו חדשות לבקרים באירועים שונים בעיר.
ארגון "שוברים שתיקה" לדוגמה מבטא אמירות שקריות ומכפישות לפיהן צה"ל אינו צבא מוסרי. הם לוקחים מקרים חריגים שקרו בצבא, ולדעתי צריך לטפל בהם נקודתית, ומנסים להשליך זאת על כל הצבא.