סוכרת היא מחלה כרונית, ובדומה לרוב המחלות הכרוניות היא מתחילה זמן רב לפני הופעת התפרצותה. למשל, מחלת לב וכלי דם מתחילה להתהוות כבר בשנות העשרה, ומביאה להתקף לב או לאירוע מוחי רק בגיל מבוגר יותר. בצורה דומה מתפתחת גם הסוכרת. 90%-95% המקרים הם סוכרת מסוג 2 וטרום סוכרת,. אבחנה מוקדמת של סוכרת/טרום סוכרת וטיפול נכון בה הם הגורמים המכריעים למניעת התפתחות המחלה או לדחייתה לגילאים מבוגרים יותר.
לזיהוי המחלה חשוב לדעת שסוכרת היא אחות תאומה של השמנה. אי לכך טיפול בהשמנה וירידה במשקל יקטינו משמעותית את התפתחות הסוכרת וישפרו את מצב הבריאותי במידה והמחלה כבר קיימת.
אילוסטרציה. צילום: freepikאילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
"טיפלתי בשנות עבודתי באלפי אנשים כבדי משקל ברמות שונות שלכאורה היו בריאים, ורמות הסוכר בצום היו ללא דופי, אך בגלל ההשמנה והסימנים הקליניים, לא וויתרתי, ושלחתי אותם לבדיקות מעמיקות יותר, וכך התאפשרה האבחנה של טרום סוכרת אשר היא זאת שסוללת דרך מהירה לסוכרת סוג 2", אומרת ד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה אוני' אריאל והמחלקה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב. "תזונה מותאמת אישית מסיעת בהורדת רמות הסוכר ו-HbA1c (בדיקת המוגלובין מסוכרר). במקרים של סוכרת גלויה, תזונה מותאמת אישית, מקטינה את מינון התרופות והאינסולין ומאפשרת לאכול אוכל טעים, בריא, עשיר בפחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך ולא מחייבת להכין אוכל מיוחד, כך שאפשר לאכול עם המשפחה, במסעדות ובאירועים, רק בהבנה ובתכנון נכון".
אחד המטרות החשובות בתזונה לסוכרת – למנוע העילייה ברמת האינסולין אחרי הארוחה עד כמה שאפשר. הכללים הבאים, אותם ניסחה ד"ר אולגה רז, משרתים את המטרה ועוזרים לשמור על רמות האינסולין והסוכר בדם ברמה יחסית אחידה, בלי שינויים קיצוניים, אשר הם אלה, שמגבירים את נזקי הסוכרת ומקשים על טיפול בה ועל הירידה במשקל.
דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון במצבי סכרת וטרום סכרת
1. תזמנו נכון את הארוחות: הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות, גם אם לא רעבים.
2. בחרו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לחם דגנים מלא, אורז בסמטי/מלא, פסטה מקמח דורום/מלאה, קינואה, כוסמת, בורגול, שיבולת שועל, קטניות.
3. צמצמו ואף המנעו מצריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: עוגות, עוגיות ושאר דברי מתיקה, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, אורז פרסי, אטריות, פתיתים, סולת, לחם לבן, פיתה, תפו"א, דגני בוקר למיניהם וחטיפים.
4. בארוחות בשריות תבחרו בסוגי בשרית רזים: הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה, כמו סינטה, ופילה.
5. עדיף לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד.
אילוסטרציה. צילום: freepikאילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
6. אכלו שפע ירקות במגוון צבעים, מינים וצורות, עם ובין הארוחות ובכל צורת הכנה.
7. שלבו שמנים ושומנים בריאים: 2-3 כפות ואף יותר שמן זית או קנולה ליום וכן אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים בכמויות מותאמות.
8. הימנעו משומנים רווים ומוצרים המכילים שומן רווי: חמאה, מוצרי חלב עתירי שומן, שמנת, קצפת, בשרים שמנים.
9. הקטינו צריכת של שומנים רב בלתי רווים: כמו חמניות, תירס, חריע וכדומה.
10. איכלו מוצרי חלב עד 5% שומן.
11. פירות בהגבלה שמותאמת באופן אישי.
12. הקפידו על שתייה מרובה ללא סוכר: כ-10 כוסות נוזלים ליום - מים, סודה, משקאות דיאט, קפה, תה וחליטות צמחים. ניתן להשתמש בממתיקים מלאכותיים או בסטיביה.
12. בצעו פעילות גופנית סדירה: בהתאם ליכולותיכם והקפידו על 7 שעות שינה בלילה.
13. תקפידו לישון 7 שעות בלילה ברוב ימות השבוע.
14 שלבו כמה מזונות יחודיים כמו: קפה (קשור להפחתת סיכון לסכרת), קינמון (קשור לשיפור באיזון הסוכר).
15. לעתים קרובות קיים צורך בתוספי התזונה: לדוגמה מגנזיום (נוטה להיות בחסר בקרב סוכרתיים) קיים במזונות כמו ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים. וכן ויטמין B12, ואחרים, רק לאחר התייעצות עם תזונאית קלינית.
הטיפול בסוכרת וטרום סוכרת צריך להיות מותאם אישית, ניתן על ידי דיאטנית קלינית שמתמחה בנושא, חייב מעקב הן תזונתי והתנהגותי והן רפואי. שמירה על כללי האכילה וההתנהגות, בדיקות דם וטיפול תרופתי אם יש צורך מורידים את הסיכנים של מחלה ערמומית זו.
פרסום ראשוני: 10:08 , 14.11.19