היחס לאוטיזם עובר שינויים ותהפוכות. ישנם הרבה מיתוסים, פערי ידע וסטיגמות על התסמונת שהופכת יותר ויותר נפוצה.
3 צפייה בגלריה
איך מזהים אוטיזם?
איך מזהים אוטיזם?
איך מזהים אוטיזם?
(צילום המחשה: shutterstock)
אוטיזם - ASD- Autism Spectrum Disorder מוגדר כשונות נוירולוגית מולדת. לא ניתן לזהות אותה בהריון, בדרך כלל אין סממנים חיצונים בולטים ולמעשה ניתן לזהות את התסמונת לראשונה סביב גיל 18 חודשים (בשנה השנייה לחיי התינוק) עם התפתחות כישורי התקשורת, השפה ודפוסי ההתנהגות.
קראו גם:
לעתים החשד עולה על ידי גננת, סבתא, אחות טיפת חלב, מטפלת אישית או מישהו בסביבה הקרובה שיסב את תשומת לבכם, אולם רק נוירולוג מוסמך, פסיכיאטר או רופא התפתחותי יכול לאבחן אוטיזם.
המאובחנים בישראל מוכרים כבעלי נכות מלאה 100% וזכאים לקצבה חודשית.
על הרצף
האוטיזם מוגדר כהפרעת רצף, מדובר במגוון רחב מאוד של מצבים הנובעים מפגיעה בהתפתחות התקינה של המוח המשפיעה על הצורה בה העולם נתפס ויוצרת שיבושים בקשרים חברתיים, בתקשורת בין אישית ובהתנהגות מסתגלת.
המושג ״רצף״ מתייחס לקשת רחבה של סימפטומים בדרגות פגיעה שונות. . המאובחנים עם אוטיזם מתאפיינים בעיקר בקשיים בתקשורת ובאינטראקציה חברתית, קושי ביצירת קשר עין, קושי ביצירת חברויות עם בני גילם, שיבוש בהבנת מחוות ושפת סלנג.
הם עשויים להתאפיין גם בדפוסי התנהגות תבניתיים החוזרים על עצמם כמו שימוש לא פונקציונאלי בחפצים, נפנופי ידיים, הליכה על קצות האצבעות והתעניינות מוגזמת בתחומי עניין מצומצמים.
3 צפייה בגלריה
אתגרים ושיבושים לצד יכולות ייחודיות
אתגרים ושיבושים לצד יכולות ייחודיות
אתגרים ושיבושים לצד יכולות ייחודיות
(צילום המחשה: shutterstock)
מאפיינים משתנים
בניגוד לדעה הרווחת, אדם שאינו מיומן יתקשה לזהות אוטיזם כשיפגוש בו. יתכן כי ירגיש שמשהו לא כשורה עם העומד מולו אך יתקשה להצביע על מאפייני הלקות, הן מגוונים ומשתנים מאדם לאדם.
חשוב להדגיש, לא כל עיכוב מתפתח לכדי תסמונת, ילדים מתפתחים באופן שונה, ופעמים רבות הפערים מצטמצמים ונסגרים בשנות החיים הראשונות. ובכל זאת, כדאי להכיר ולעקוב אחר הסימנים המחשידים. במידה וילדכם ממעט או כלל לא מבצע את ההתנהגויות בגילאים הבאים מומלץ לפנות לאבחון ועזרה מקצועית.
עד גיל שישה חודשים:
מיעוט בחיוכים, ביטויי שמחה והבעות פנים של הנאה ו/או מיעוט בקשר עין.
עד גיל תשעה חודשים:
מיעוט בתקשורת באמצעות צלילים, חיוכים או הבעות פנים עם ההורים, פאסיביות ושיבוש בתנועה.
עד גיל שנה:
מיעוט במלמולים, מיעוט בהצבעה על אובייקטים וניסיונות להראות חפצים ודברים להורים, לא מגיבים לשמם. חוכמות של ילדים כמו ״איפה אור?״ למחוא כפיים, שיבוש במחוות כמו הצבעה, מגע או נפנוף לשלום.
עד גיל שנה וחצי:
משתמשים במעט מאוד מילים או לפעמים כלל לא מדברים, איחור שפתי, אין מילים כמו ״אבא״ ו״אמא״.
עד גיל שנתיים:
משתמשים עדיין במעט מילים או לא מצליחים לצרף ביטויים של שתי מילים מלבד חיקוי.
3 צפייה בגלריה
דנה אמר
דנה אמר
דנה אמר
(צילום: יחסי ציבור)
חלון הזדמנויות
לזיהוי הסימנים בזמן ישנה חשיבות מכרעת, מהמחקרים בשנים האחרונות עולה כי ההתערבות הטיפולית המוקדמת היא הגורם המכריע והמשמעותי ביותר במסלול חייו של התינוק המראה סימנים לאוטיזם.
חלון ההזדמנויות ובו ניתן להשפיע באופן דרמטי על הדרך בו מוחו של התינוק מתעצב הינו שלושת השנים הראשונות להתפתחות. גמישותו של המוח בתקופה זו מאפשרת לעשות שינוי משמעותי, לייצר מסלולים נוירולוגים חדשים ותקינים ולהתקרב עד כמה שאפשר למסלול ההתפתחות התקינה.
ולסיום חשוב לזכור, הטיפול בילד עם צרכים מיוחדים יכול להיות שוחק, התפקיד ההורי תובעני ומצריך משאבים רבים החל ממשאבי זמן ועד למשאבים נפשיים וכלכליים, הסביבה הקרובה והתא המשפחתי זקוקים לסיוע, הכוונה ורשת ותמיכה חברתית.
דנה אמר, מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים, משפחות וצוותים חינוכיים