היין שיצא מתחת לאדמה / 'המערה'
11 צפייה בגלריה
המערה
המערה
המערה
(צילום: יח"צ)
למה? יקב 'המערה' הוא אחד היוקרתיים בארץ ונמצא בתוך מערה שממוקמת בהר חורשן, בסמוך למושב בת שלמה, ומכאן שמו של היקב והיין. 'המערה' הוא בורדו קלאסי שמורכב משני שלישים קברנה סוביניון, קרוב לשליש מרלו ואחוזים בודדים של פטי ורדו. עם השנים הבקבוק יצא באריזות שונות, כמו למשל ביצת שעם ענקית, והפך להיות יין שאספנים טורחים להזמין בארגזים. מדובר ביין פופולרי מאוד במכירות פומביות יוקרתיות בתחום.
קראו גם:
איש היין מסכם: "בלנד בורדולזי טיפוסי של קברנה, מרלו ופטי ורדו. הוא נחשב לאחד מיינות הדגל בישראל. גוף מלא וכבד. יין למביני עניין ולחובבי מותגים בתחום".
המחיר: 260 שקלים.
11 צפייה בגלריה
ג'ול, פסגות
ג'ול, פסגות
ג'ול, פסגות
(צילום: יוחאי סמט)
המטבע העתיק של היין / 'ג'ול', פסגות
למה? יקב פסגות, שממוקם בצפון הרי ירושלים, הוא אזור המשופע בכרמים וביקבים מהעת העתיקה ששרידיהם קיימים עד היום. במהלך הקמת היקב נתגלתה מערה עתיקה שמתוארכת לתקופת החשמונאים, שבה נמצא מטבע שבצידו האחד הכתובת "לחירות ציון" ועלה של גפן ובצידו השני הכתובת "שנה שתיים" למרד ואמפורה, כלי עתיק לאחסון יין. מטבע זה הוא הסיפור של היקב ורפליקה שלו מופיעה על מבחר מיינותיו.
איש היין מסכם: "תכשיט, כשמו כן הוא, אדום יוצא דופן. יקב פסגות מתמחה ביינות האדומים העמוקים שלו, כמו למשל הפיק המוכר והמעוטר. היין הוא בלנד של קברנה, פטיט וסירה, מה שעושה אותו ליין עוצמתי ומיוחד".
המחיר: 370 שקלים.
11 צפייה בגלריה
דומיין סנט פרי שאבל
דומיין סנט פרי שאבל
דומיין סנט פרי שאבל
(צילום: קובי טל)
משגיחי הכשרות של שמפאן / 'דומיין סנט פרי שאבלי'
למה? שאבלי הוא כפר באזור שמפאן בצרפת, שבו מגדלים את הענבים הלבנים שמהם מייצרים שרדונה. השרדונה הוא הכלאה בין פינו נואר לזן נוסף והוא מיועד בעיקר לשתייה עם מאכלי ים ונחשב לאנין מאוד. השאבלי הוא בעצם מותג בפני עצמו עד כדי כך שאנשים לא יודעים שזה אינו שם של זן ענבים אלא של יין שמופק מאותו שרדונה. פייריק לארוש הוא יינן וכורם צעיר מאותו הכפר שמייצר 140 אלף בקבוקים בשנה, שמיובאים ארצה בידי האחים שקד. בעזרת משגיח כשרות וחקלאים יהודים שגרים באזור היקב הצליחו להפוך אותו לכשר, וזו בהחלט בשורה טובה.
איש היין מסכם: "זהו יין לבן מושלם לשבועות ובכלל לימי הקיץ הישראליים. חובה לקררו טוב לפני השתייה, וכמובן ליהנות ממנו גם בארוחה אבל גם לצד נשנושים של גבינות".
המחיר: 90 שקלים.
11 צפייה בגלריה
יזרעאלה, עמק יזרעאל
יזרעאלה, עמק יזרעאל
יזרעאלה, עמק יזרעאל
(צילום: מעיין קליין)
החדשה והאקזוטית/ 'יזרעאלה', עמק יזרעאל
למה? היקב מתמחה בייצור יינות מזני ענבים ים־תיכוניים ואף ישראליים מובהקים. ההצלחה החדשה יחסית של יינות רוזה בארץ גרמה למייסד היקב והיינן יהודה נהר ליצור רוזה שהוא חצי יבש ובמתיקות מעודנת. עיצוב הבקבוק מרשים ומחבר בצורה טובה בין הבקבוק לאווירה שהוא יוצר - משב רוח מרענן, משמח ובעל אופי ישראלי ים־תיכוני מובהק. היין עשוי מענבי קריניאן וסירה ים־תיכוניים, משופע בניחוחות ובטעמי פירות קיץ מתפרצים וחמיצות מרעננת. 'יזרעאלה' הוא בן הלוויה המושלם לחוף הים, לבריכה ולפיקניק. הוא ישתלב מעולה עם גבינות, פירות וקינוחים, אבל לא פחות עם פיצה או אפילו מנגל קליל.
איש היין מסכם: "היין יצא רק השבוע. רוזה עם מעט מתיקות זו הברקה. 'יזרעאלה' עם ספר טוב במרפסת בליל קיץ זו חוויה".
המחיר: 65 שקלים.
11 צפייה בגלריה
סוביניון בלאן, בת שלמה
סוביניון בלאן, בת שלמה
סוביניון בלאן, בת שלמה
(צילום: פזית אברס צדקיהו)
הפקק שעושה את ההבדל / 'סוביניון בלאן', בת שלמה
למה? יקב 'בת שלמה' הוקם בידי היזם אלי וורטמן ב־2010 והיינן מעמק נאפה ארי ארל. היקב משמר את מורשתו של הברון דה רוטשילד. שם היקב הוא בת שלמה, על שמה של בטי סלומון דה רוטשילד, מובילה חברתית ונדבנית. ג'יימס אדמונד דה רוטשילד, הצעיר מחמשת ילדיה, הוא זה שהקים את העיירה והכרם, ובחר לקרוא להן על שמה – בתו של סלומון. אחד הדברים היפים בבקבוק הוא הפקק, שעשוי מזכוכית עם איור שמשתנה מעת לעת. פתיחתו וסגירתו של הבקבוק קלות ומהירות, בדחיפה של שני האגודלים בלבד.
איש היין מסכם: "זהו אחד היינות המיוחדים בארץ. הוא מותסס 5 חודשים בחביות בטון ואז מועבר לנירוסטה. הוא עשיר בטעמים, בעל חמיצות מרעננת ומינרליות טעימה לחיך. בקיצור - וואו".
המחיר: 89 שקלים.
11 צפייה בגלריה
פינו גריי, רמת נגב
פינו גריי, רמת נגב
פינו גריי, רמת נגב
(צילום פרטי)
מוותרים על החביות / 'פינו גרי', רמת נגב
למה? ב־1979 התיישבו אלון ונירה צדוק בסיני. לאחר הסכם השלום הם נאלצו לעזוב ויחד עם חברים הקימו את מושב קדש ברנע והפריכו את התפיסה שלפיה בנגב לא ניתן לגדל כלום.
ה'פינו גרי' הוא יין לבן יבש שמופק מ־100% ענבי פינו גרי שנבצרו בכרם הרוחות שבהר הנגב והם הראשונים שנטעו את הזן הזה. הם גילו שעדיף כי היין לא יעבור יישון בחביות על מנת לשמור על רעננות.
איש היין מסכם: "'פינו גרי' מהטובים בארץ. יין רענן ומלא טעם טוב. יש הנוטים לחשוב שקשה לגדל כרמים בדרום, אבל שם הכרמים של היינות הלבנים פורחים, כי רוח המדבר קרה יותר".
המחיר: 75 שקלים.
11 צפייה בגלריה
רוזה, יקב ננה
רוזה, יקב ננה
רוזה, יקב ננה
(צילום: סטודיו אנני סלבי)
היין של מצפה רמון / 'רוזה', יקב ננה
למה? כרמי יקב 'ננה' נטועים במצפה רמון באפיק העליון של נחל צין בגובה של 800 מטר מעל פני הים. אדמת הלס שבה נטועים הכרמים עשירה והגפן נהנית ממשרעת טמפרטורות קיצונית בין היום ללילה. השילוב בין האקלים לקרקע מעניק לענבים אופי מדברי ייחודי. שמו של היקב הוא בעצם כינויו של ערן רז הכורם, שהפך את מצפה רמון לאזור מבוקש מאזור שלא האמינו כי אפשר לגדל בו ענבי יין איכותיים.
איש היין מסכם: "יין שמופק מ־100% ענבי גרנאש, וההתיישנות שלו היא זו שמשאירה אותו כל כך עסיסי. הוא בין יינות הרוזה המשובחים בארץ ואפשר ליהנות ממנו בערבי הקיץ החמים או בארוחה רומנטית כיפית".
המחיר: 109 שקלים.
11 צפייה בגלריה
וולקני, הר אודם
וולקני, הר אודם
וולקני, הר אודם
(צילום: יח"צ)
הכי צפוני / וולקני, הר אודם
למה? יקב 'הר אודם' הוא היקב הצפוני והגבוה ביקבי ישראל. הוא נוסד בשנת 2003 במושב אודם בצפון הגולן בידי מיכאל ועידית אלפסי, שבאו מאהבה ליין, חקלאות ואנשים. היקב מייצר כיום 100 אלף בקבוקים ואף מייצא ממרכולתו בחו"ל. העסק משפחתי ועובדים בו מרבית בני משפחת אלפסי, שחרתו על דגלם להסב שמחה, לקרב לבבות ולשבח את הרגעים השמחים של החיים.
איש היין מסכם: "שרדונה אמיתי כמו שכתוב בספר מהיקב הצפוני. התמורה שלו על המחיר היא מלאה, והוא אחד המושלמים לשתייה עם ארוחות דגים מכל הסוגים והמינים".
המחיר: 79 שקלים.
11 צפייה בגלריה
פרפום דה בנימינה
פרפום דה בנימינה
פרפום דה בנימינה
(צילום: גיל אבירם)
זה בושם או יין? / "פרפום דה בנימינה"
למה? יקב בנימינה הוותיק נולד מהתחקות אחר ההיסטוריה של היקב והמושבה שבה הוא פועל - בנימינה. עבודת הייצור הלא פשוטה מתקיימת כבר 100 שנים באותם המבנים שבהם פועל היקב עד היום. יין הרוזה של היקב 'פרפום' (בושם) והבקבוק עם המיתוג הפרחוני הם השראה שהתפתחה מהחיבור האישי של אנשי היקב למושבה ולהיסטוריה. ה'פרפום' מופק מ־88% ענבי גרנאש ו־12% ברברה מאזור הגידול של רמת סירין, שמשקיף על הר התבור והרי נצרת.
איש היין מסכם: "כשמו כן הוא, בושם. רוזה ריחני, מעט חמיצות נעימה ומתיקות עדינה. השילוב של זני הגרנאש והברברה הוא שילוב מנצח בייצור הרוזה".
המחיר: 89 שקלים.
11 צפייה בגלריה
ביתוני
ביתוני
ביתוני
(צילום: אנאל אוליאל, יקב רקנאטי)
הזן העתיק ששרד את הממלוכים / 'ביתוני'
למה? בתקופת הכיבוש הממלוכי ולאחריו העות'מאני השלטונות המקומיים אסרו על הכנת יין וכך זני הענבים המקומיים ששימשו להכנת יין נכחדו לאיטם. בזכות טעמו הנפלא שרד ה'ביתוני' את האיסורים וחקלאים המשיכו להכין ממנו יין בסתר. עם השנים הזן כמעט נכחד והוא חודש בזכות שאריות ממנזר ליד בית לחם בידי ד"ר שיבי דרורי מ'יקב גבעות', אבל גודל במיוחד מחדש על ידי 'רקנאטי' בהרי יהודה.
איש היין מסכם: "ה'ביתוני' של 'רקנאטי' הוא מסוג היינות המיוחדים שחייבים לטעום, שכן הוא מופק מזן ענבים מקומי ועתיק שחודש רק כדי שגם בני דורנו יוכלו ליהנות ממנו. צבעו אדום רך, גוף בינוני וחמיצות מעודנת".
המחיר: 110 שקלים.
11 צפייה בגלריה
יער הלבנון
יער הלבנון
יער הלבנון
(צילום פרטי)
על שם בית המקדש / 'יער הלבנון'
למה? רק בשנה וחצי האחרונות החל יקב 'לה פורה בלאנש' לשווק את היינות שלו החוצה, ועדיין בזמן הקצר הזה הוא זכה לתשואות ומדליות בתחרויות מקומיות ועולמיות. יין הדגל של היקב הוא 'יער הלבנון', שהוא כינוי נוסף לבית המקדש. סיפורו של הבקבוק מגיע מחוות 'שדה כלב', שבה גדלים הכרמים ומהם מופק היין. צבעו בורדו כהה מאוד נוטה לשחור, והוא בעל ארומה של גרגירי יער שחורים, שוקולד מריר בלגי, לצד פלפל ירוק טרי, רוזמרין, סיגליות ופריחת לוונדר.
איש היין מסכם:"'יער הלבנון' של 'לה פורה בלאנש' הוא יין שכל כולו ענבי קברנה סוביניון כשהוא לא מסונן כלל. הוא נחשב ליין הדגל של היקב, בעל גוף מלא אבל עם מלא רכות מלטפת שבכל לגימה מגלה לאט רבדים נוספים. זהו יין למביני עניין ללא ספק".
המחיר: 220 שקלים.