בטורקיה זה 'צ'י כופתה', בסוריה ולבנון 'קובה נייה', ובערבית סורית חלבית זה 'צ'יגה' - מעין קובה מבורגול, מלא טעמים ורעננות, עם או בלי בשר. אני אישית מעדיף את המעדן צמחוני וחריף ועם פלח לימון לצידו.
2 צפייה בגלריה
צ'יגה לשבועות
צ'יגה לשבועות
צ'יגה לשבועות
(צילום: ריאן)
יש המון מתכונים שונים ומשתנים בין הכפרים והמחוזות, כל אחד קנאי למתכון שלו ודואג להיצמד אליו, לרוב מתכון מהסבתא או האמא, מהסוג שנשמר לדורות.
מה שמאפיין ומייחד את המעדן זו הישיבה יחד סביב שולחן עם סנייה גדולה ועמוסה, כשהבשלן/נית התורן/נית מכינים קובה מאורכת בידיים, וכך מתקבלת קציצה מעשה ידי אומן עם טביעת יד ייחודית, מלאת רגש ואהבה לאוכל.
והנה מציפים אותי זכרונות וגעגועים להורים ז"ל. הסנייה הזו כל כך מתאימה ל'ביחד' המשפחתי שלנו, להכין אחת־אחת, להגיש להם ראשונים, לחכות בציפייה למבט ולהתמלא מבפנים ברגש שאין דומה לו. הצ'יגה הזו מוקדשת להורים ולמפגשים המשפחתיים, וכבר אני מתמלא בחום נעים שמציף וממלא את זכרם המבורך. חג שבועות שמח!

צ'יגה (חומרים ל־8-6 אנשים):

חצי קילו בורגול
2 כוסות מים רותחים
כף רסק עגבניות
כף רכז רימונים
כפית מלח
מיץ מחצי לימון
2 כפות שמן זית
רוטב מבושל:
3-2 עגבניות קצוצות דק (בלי תוכן וקליפה)
בצל גדול, קצוץ דק
כף גדושה של רסק עגבניות (רצוי איכותי)
2 כפיות פפריקה מתוקה
חצי כפית צ'ילי גרוס
כפית פלפל שחור
מלח
3 כפות שמן קנולה
3 כפות שמן זית
2 צפייה בגלריה
בטורקיה זה 'צ'י כופתה', בסוריה ולבנון 'קובה נייה'
בטורקיה זה 'צ'י כופתה', בסוריה ולבנון 'קובה נייה'
בטורקיה זה 'צ'י כופתה', בסוריה ולבנון 'קובה נייה'
(צילום: ריאן)
אופן ההכנה:
מטגנים את הבצל עד שקוף, מוסיפים את העגבניות והרסק ומטגנים יחד תוך כדי ערבוב עדין. מתבלים ומבשלים על אש נמוכה כ־25 דקות. שומרים חם.
לקט עשבי תיבול:
חצי חבילת פטרוזיליה, קצוצה דק
צרור נענע רק העלים, קצוצים דק
כף נענע יבשה
פלפל חריף, קצוץ דק
2 בצלים ירוקים, קצוצים דק
כף וחצי רכז רימונים
מיץ מלימון אחד
1.5-1 כפיות (מחוקות) כמון
מלח
הכנת הצ'יגה:
בשלב הראשון יוצקים בקערה גדולה מים רותחים על הבורגול. סוגרים בצלחת או בניילון נצמד ומניחים לחצי שעה.
כשהמים נספגו מוסיפים את רסק העגבניות, רכז הרימונים ושאר החומרים ולשים היטב. מוסיפים את התיבול, כולל הרוטב המבושל כשהוא חם. מערבבים בעזרת כף עץ ועוברים ללוש בידיים, כ־10-8 דקות. מוסיפים את לקט עשבי התיבול וממשיכים בלישה עוד כ־3-2 דקות, עד שמתקבלת עיסה אחידה שלא מתפרקת. מעבירים לסנייה או לקערה יפה להכנת הקציצות במרכז השולחן.
עובדים עם הידיים, לוקחים חופן מהעיסה ומהדקים עד לקבלת קובה מאורכת עם סגירת אגרוף. מתקבלת קציצה עם טביעת יד. אפשר להכין בכל צורה שאוהבים. מגישים לצד פלחי לימון, פלפל חריף ירוק וסלט קרח קצוץ דק.

סלט קרח

2 עגבניות קלופות ללא התוכן, קצוצות דק
4 מלפפונים קלופים, קצוצים דק
4 גבעולי נענע רק העלים, קצוצים דק
2 שיני שום כתושות
מלח / מיץ מלימון - לפי הטעם
אופן ההכנה:
סוד הסלט הזה הוא בכך שהוא קצוץ דק־דק. מערבבים בעדינות, מתבלים, מוסיפים קוביות קרח ומניחים בצד לכחצי שעה, כדי שכל הטעמים יתחברו. כדאי להכין את הסלט כחצי שעה לפני ההגשה. מגישים עם קוביות קרח.