אחת הסיבות לצורך שלנו בקורת גג היא להגן עלינו מפני חדירת מים למרחבי המגורים, אבל אם הגג אינו אטום הרמטית, בכל זאת נמצא את עצמנו חשופים לרטיבות ולבעיות השונות שהיא מעוררת - עובש, נזק לתשתיות, סכנה לפגיעה בבריאות (בגלל שעובש גורם למחלות בדרכי הנשימה ואפילו לסוגים שונים של סרטן) ועוגמת נפש באופן כללי. המסקנה המתבקשת: כדאי להשקיע באיטום איכותי. כדי להבטיח שכך יהיה, חשוב לתזמן נכון את מועד הטיפול בגג, להכין אותו באופן מקצועי וכמובן לבחור נכון מבין כל האפשרויות הקיימות את פתרון האיטום האופטימלי בהתאם לצרכים הספציפיים שלכם.
מתי כדאי לאטום את הגג? חורף יבש מתחיל בטיפול מקצועי בגג כבר בקיץ. יש לכך שתי סיבות: ראשית, בחורף הביקוש למומחי איטום גבוה יותר מאשר בקיץ, ולכן במקרים רבים תצטרכו לשלם יותר עבור השירות ולפעמים גם להתפשר על האיכות (בגלל שאנשי המקצוע המומלצים עמוסים עד מאוד, ומן הסתם לא תרצו לחכות להם זמן רב ובינתיים לסבול מחדירת גשם לבית).
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
הסיבה השנייה היא שבימים גשומים אי אפשר לאטום את הגג, ובנוסף קשה יותר לטפל ברטיבות אחרי שהיא נוצרת מאשר למנוע אותה מלכתחילה. אם לא הקדשתם לנושא האיטום את תשומת הלב הראויה במהלך העונה החמה, הסתיו הוא עוד אופציה, אם כי כדאי לקחת בחשבון שבשנים האחרונות מזג האוויר בעונות המעבר מתאפיין בחוסר יציבות ועלולים להיות גשמים מוקדמים, מה גם שבתקופה זו ישנם ימי חג רבים).
על מה חשוב להקפיד עוד לפני האיטום? קבלן איטום מקצועי קודם כל בוחן את המצב הקיים על הגג, בודק באילו שיטות השתמשו בעבר כדי למנוע זליגת מים ורק אז ממליץ על הפתרון הנכון עבור הגג הספציפי. בנוסף חשוב מאוד לנקות היטב את השטח כדי להכין אותו לאיטום - לכלוכים ושאריות מיותרות של איטומים ישנים עלולים לפגוע בשכבה החדשה ולהפוך אותה לפחות אפקטיבית.
זפת - זולה אבל פחות יעילה בעבר איטום גגות וזיפות גגות היו מושגים כמעט זהים, וזאת משום שהנוזל הצמיגי והכהה שמופק מפחם או מנפט היה החומר היחיד שנעשה בו שימוש לצורך מניעת חדירת מים.
מאז התווספו לסל הפתרונות אופציות רבות שנחשבות מתקדמות יותר, אם כי גם הזיפות עדיין אפשרי. היתרון העיקרי של שיטת איטום זו הוא המחיר הנמוך שלה, אבל חשוב לקחת בחשבון שאחרי הזיפות תצטרכו להוסיף בכל קיץ שכבת הלבנה (לטובת הגנה על הזפת), וכמובן שלצורך חישוב מדויק של עלות הזיפות צריך לשקלל גם את מחיר ההלבנה. עוד כדאי לדעת שהזפת היא אמנם חומר איטום אפקטיבי, אבל שינויי טמפרטורה גורמים לחומר זה להתרחב ולהתכווץ ועם הזמן התמורות הנ"ל גורמות להיווצרות סדקים. בהתאם האחריות שניתנת על איטום הגג בזפת מוגבלת לרוב ל-3-4 שנים.
יריעות ביטומניות - פתרון אפקטיבי מאוד שמחייב מקצועיות ואמינות יריעות ביטומניות - איכותיות, כמובן - הן דרך מצוינת להבטיח ראש שקט במשך 10 שנים, ולא רק להבטיח אלא גם לקיים. מומלץ להעדיף יריעה ביטומנית שאינה זקוקה לריתוך בחום ועוד דגש חשוב הוא ציפוי HDPE - שכבה שמגבירה את יכולת הדחייה של המים והופכת את היריעה לעוד יותר אפקטיבית.
היריעות הביטומניות מתאימות לגגות שזופתו בעבר, לכאלה שזה עתה הושלמה בנייתם וגם במקרים שבהם יריעות קיימות כבר לא מספקות את רמת האיטום הנדרשת. החיסרון היחסי של שיטת איטום גגות זו הוא הצורך לפרק את דודי השמש שעל הגג, כדי שניתן יהיה לפרוס את היריעות בלי שום הפרעה, ובסוף העבודה להרכיבם מחדש. פעולות אלה מאריכות את משך האיטום ומייקרות אותו במידה מסוימת, ובנוסף מחייבות בחירה בקבלני איטום אמינים ורציניים שלא יגרמו נזק לאף דוד.
השילוב המוצלח של חומרים פוליאוריטנים וביטומניים איטום גג עם חומרים פוליאוריטנים הוא פרויקט שעלותו דומה למחיר התקנת היריעות הביטומניות ובנוסף היעילות של חומרים אלה נחשבת לפחות טובה מזו של היריעות. מתי בכל זאת כדאי לשקול את השימוש בהם? כשאין אפשרות לפרוס את היריעות הביטומניות עקב קשיי גישה. עוד דגש חשוב הוא הרגישות הרבה של החומרים הפוליאוריטנים לשמש, כך שחשוב להוסיף להם שכבה של חומר הגנה בפני קרינת ה-UV. בגגות מוצלים מן הסתם אין צורך בשכבת הגנה, ובמקרים אלה הכדאיות של השימוש בחומרים אלה גדלה.
בקטגוריה זו ישנן גם ממברנות שמבוססות על שילוב בין חומרים פוליאוריטנים לחומרים ביטומניים. הממברנות גמישות מאוד, נדבקות היטב לבטון ומתייבשות מהר כך שניתן להשלים את איטום הגג תוך זמן קצר.
חומרים אקריליים - כשהניקוז יעיל והגג יחסית קטן שיטה יחסית זולה וגם יעילה מאוד במקרים מסוימים ובפרט כשמדובר על גג בטון חדש לגמרי, כשאין עדיין שום שכבת איטום, או על גגות יחסית קטנים. תנאי נוסף לכדאיות השימוש בחומרים האקריליים - חומרים פלסטיים לבנים שהיישום שלהם מתבצע במריחה או בהתזה - הוא ניקוז תקין של המים. אם הניקוז לקוי, ההצטברות של המים בנקודה מסוימת עלולה לגרום להתקלפותו של החומר האקרילי ובעצם להסרת שכבת האיטום.
תיקונים מהירים ואיטום נקודות תפר על בסיס החומרים הביטומניים ניתן לייצר גם סרטי איטום דביקים שמשמשים לאיטום נקודות התפר בגגות וכן לתיקונים מידיים - למשל של חור קטן ביריעה ביטומנית, סדק וכו'.
כשבוחרים סרט דביק לאיטום על בסיס ביטומן, חשוב לוודא שהוא עמיד לפגעי מזג אוויר (גם גשם וגם קרינת שמש), ניתן ליישום גם בטמפרטורות נמוכות ומתחבר באופן מיטבי לחומרים ביטומניים אחרים.
איטום גגות ידידותי לסביבה בכל פעולה שאנחנו מבצעים כיום כדאי לקחת בחשבון גם את השפעתה על הסביבה, כך שכולנו נוכל להמשיך לחיות בנחת וברווחה על פני הכוכב שמארח אותנו. ההתקדמות העצומה בתחום הנדסת החומרים ובפרט בכל הנוגע לחומרי איטום מאפשרת לנו לאטום את הגג בלי להזיק לסביבה - למשל עם מוצרי חברת SIKA.