החיים נכנסו לזום והן מבוגרים והן ילדים נדרשים לבלות שעות ארוכות מול מסכים קטנים כגדולים, שולחניים או ניידים ולהתרכז מבלי לזוז מהכיסא.
בין אם מדובר בזום או בכל פורמט דיגיטלי אחר, אין ספק שמדובר באתגר מורכב במיוחד למי שסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הקשיים הווירטואליים הם רבים ומגוונים – ישיבה ממושכת סטטית מול מסך המחייבת ריכוז עמוק לאורך זמן, סבלנות והתמדה.

1 צפייה בגלריה
שאול-רן משרד עורכי דין
שאול-רן משרד עורכי דין
אילוסטרציה
(צילום: RF123)

לפניכם טיפים ללמידה מרחוק עם הפרעות קשב וריכוז בכיתה מקוונת:

סביבת לימוד נוחה

חשוב מאוד ליצור סביבת לימוד נוחה ללמידה ככל שניתן מנותקת או מרוחקת מהפרעות ורעשי רקע והסחות דעת. אפשר לתחום את הפינה במחיצה ניידת או בווילון אם לא מדובר בחדר נפרד עם דלת. חשוב להשתמש בכיסא אורטופדי לישיבה ממושכת נוחה וכן באוזניות שיעזרו לילד או למבוגר לשמוע טוב יותר ולנטרל רעשי רקע בעת האזנה, צפייה או דיבור.

הפסקות יזומות

כדאי לקחת הפסקות יזומות בין שיעורים במיוחד לפעילות פיזית והתרעננות כי חלק בלתי נפרד משיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז מוקדש לתנועתיות והוצאת אנרגיה על מנת להתרכז בהמשך ולשמור על ערנות מתמשכת.
גבשו כללים ושגרת יום כך שיהיו "חלונות" בין השיעורים או המשימות והקדישו זמן ותנו מקום לארוחות מסודרות תוך הימנעות ממאכלים מעובדים, עתירי סוכר במיוחד בתקופות ריבאונד אם לוקחים תרופה כמו ריטלין והקפידו על ארגון פינת הלימוד או העבודה וכן על לוחות הזמנים ושגרת היום – התבנית מסייעת גם בלמידה מרחוק כשיש הפסקות מרעננות ופעילויות נוספות ביום מלבד למידה וירטואלית.
לא חייבים לשבת באופן סטטי מול המסך על הכיסא ואפשר לייצר למידה דינאמית יותר באמצעות מסך נייד או זום שניתן לצפות בו גם מהסלון, מהמיטה או מהשטיח כאשר שינויים פיזיים מייצרים גם אפשרות לתנועה ויציאה מקיבעון ויכולים לסייע בריכוז אך הקפידו ששינויים אלה יהיו קצרים כי לרוב עדיף ללמוד מפינה קבועה במקרים בהם נדרש ריכוז מעמיק וגבוה במיוחד. במשימות קלילות יותר אפשר בהחלט לגוון את מקום הלימוד ברחבי הבית וכדאי למצוא גם דרכים בייעוץ גורמי החינוך או הקולגות לשיטות עשייה ולימוד יצירתיות שמכניסות עניין כמו יצירה, משחק וכדומה בלימודי הילדים או אסטרטגיות עבודה משתנות למבוגרים.

למידה בקצב אחר

אם אפשר להקליט שיעורים ולצפות בהם במקטעים או בקצב שלכם יתכן שזה יקל על קליטת החומר וישפר את הביצועים, כי לא כולם בנויים לקלוט כמות גדולה של חומר בבת אחת או בזמן מסוים ויש מי שזקוקים למנוחה בין לבין או ערוכים לקליטת החומר בהדרגתיות במיוחד מי שסובל מבעיה של הפרעות קשב וריכוז. שקלו גם לקחת מורה פרטי לתמיכה ולמידה פרטנית כי לעיתים הלמידה הקבוצתית מייצרת בעיות אצל מי שלא מצליח להדביק את הקצב.
חפשו טיפול בהפרעת קשב וריכוז וכן מוצרים שמהווים חלופה לריטלין כדי לשפר את ההישגים ואת חוויית הלמידה המקוונת.