יום היתוש הבינלאומי (כן, יש דבר כזה) שמצוין מדי שנה ב-20 באוגוסט, הוא יום הנצחת תגליתו של הרופא הבריטי, סר רונלד רוס: בשנת 1897 גילה הדוקטור שיתושים ממין נקבה מעבירים מלריה בין בני האדם.
בשנת 1902 זכה רוס בפרס נובל על מחקריו יוצאי הדופן בנושא. על שמו נקראים רחובות רבים בהודו ובית חולים למחלות טרופיות. בלונדון הוקם על שמו "מכון רוס" למחלות טרופיות והיגיינה.
3 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
מאז שנת 1930 מקיים אותו מכון לונדוני בכל שנה ב-20 באוגוסט חגיגות לרגל יום היתוש. היום המיוחד ליתושים כולל מסיבות ותערוכות, וכולם מתכנסים תחת כילה גדולה, להגנה מפני היתושים שכלל אינם מוזמנים.
לרגל האירוע, קבלו כמה מיתוסים נפוצים הנוגעים ליתושים:
בעלי עור בהיר נעקצים יותר
לא נכון. העקיצה יוצרת ריאקציה בעור המתבטאת בבליטות אדומות ומגרדות. בעלי עור בהיר מניחים שיתושים "אוהבים" אותם יותר, אבל הם לא. הריאקציה על עורם פשוט בולטת יותר.
יתושות עוקצות כל אדם, בלי קשר לגודלו
לא נכון. היתושות דווקא כן מעדיפות גדולים על פני קטנים, לכן מבוגרים נעקצים יותר מילדים וגברים יותר מנשים. אנשים גדולים פולטים כמויות גבוהות יותר של פחמן דו חמצני, וחום הגוף הוא זה שמושך יתושים מלכתחילה. בנוסף, אנשים גדולים מספקים שטח גדול יותר עבור משתה היתוש. לכן הם מחבבים נשים בהריון.
3 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
יתושים מעבירים מחלות
לא לגמרי. יש יותר מ-3,000 זנים של יתושים ורק חלקם מעבירים מחלות ומגפות. חלקם אפילו אינם עוקצים בני אדם. אלה שעוקצים ומעבירים מחלות חיים באזורים ספציפיים. בישראל חיים זנים בודדים ונדירים של יתושים שמעבירים רעות חולות כמו מלריה וקדחת.
יתושות מעדיפות אנשים מתוקים
לא נכון. מדענים זיהו חלבונים שנפלטים מן העור ומשמשים כמושכי יתושים. סוכר הוא לא אחד מהם. חלבונים אלה מיוצרים על ידי התהליכים הטבעיים של הגוף (סממני הריון, טמפרטורת גוף, אלכוהול וסוג דם). כל אלה עשויים למשוך את היתושות דווקא אליכם בזמן שהחברים שלכם יישארו נקיים מעקיצות.
אגב: היתושות לא בעניין של אנשים לחוצים. מחקר בבריטניה גילה שהלחוצים מפרישים חומרים כימיים על פני עורם – ואלו דוחים עקיצות יתושים.
יתושים פעילים יותר בליל ירח מלא
נכון. ירח מלא יכול להגביר את פעילותם של היתושים בכ-500 אחוזים.
אז את מי מעדיפות היתושות לעקוץ?
לדברי ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור מטעם חברת אס.סי ג'ונסון, המייבאת ומשווקת בישראל את המותגים הבינלאומיים אוטן (Autan) ו-רייד (RAID) להגנה מיתושים מבהירה: העדפת היתושות לא קשורה לרמת המתיקות של הדם, אלא לגורמים אחרים:
3 צפייה בגלריה
ד"ר להבית אקרמן | צילום: דרור איתן
ד"ר להבית אקרמן | צילום: דרור איתן
ד"ר להבית אקרמן | צילום: דרור איתן
בגלל הריח. כשמזיעים מפרישים חומצה לקטית, אמוניה ותרכובות נוספות. הריח מושך את היתושות, כפי שהאדם נמשך לריח של מאכל טעים.
בגלל הבירה. על פי מחקר יפני שנערך בשנת 2002, יתושות אוהבות בירה בדיוק כמו בני אדם. החוקרים הניחו שהסיבה לכך טמונה באתנול בזיעה, תרכובת כימית המצויה במשקה, ובהעלאת טמפרטורת הגוף כתוצאה מהאלכוהול.
בגלל ההריון. חוקרים מאפריקה מצאו כי נשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר פי שתיים למשוך אליהן את היתושות, שמחפשות את החלבונים שבדם בכדי לגדל גם את הצאצאים שלהן. במחקר הם גילו שנשים הרות פולטות עוד 21 אחוזים של פחמן דו חמצני בהשוואה לנשים אחרות. גם טמפרטורת הבטן הגבוהה בחודשי ההיריון מושכת לא מעט התעניינות.
בגלל הצבע. אוהבת ללבוש שמלות אדומות בקיץ? מכור לטי שירט השחורה והנוחה? גם היתושות! צבעים כהים הופכים אתכם לבולטים יותר ובכך לטרף קל. נסו ללבוש צבעים בהירים יותר.
בגלל הדם. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology מצא כי יתושות נמשכות לאנשים עם סוג דם O פי שניים יותר מלאנשים עם סוג דם A. סוג דם B נמצא במקום טוב באמצע, ולא ברור מה מצבם של אנשים עם סוג דם AB .
חג יתושים מגרד ושמח.