״בין הגירוי לבין התגובה יש מרחב, שם נמצא החופש שלנו״. ויקטור פראנקל
בשנים האחרונות אנחנו מדברים הרבה מאוד על מושג הבחירה. אנחנו מנסים להתאים אותו לרצונות ולחלומות שלנו, אך לא אחת נתקלים בחומה, מה שמשאיר טעם מר של מושג הבחירה. הבחירה נותנת תחושה של חופש מצד אחד ושליטה מן הצד השני. קצת סותר, אבל כולנו זקוקים הן לתחושה של חופש והן לידיעה כי יש ביטחון בחיינו.
אומרים לנו - רק תבחרו. הכל נתון בידיים שלכם והאושר או הכאב, הם הבחירה שלכם. אתם בוחרים להעלב, אתם בוחרים לסלוח, אתם ואתם - אבל מה עם המציאות?!
אז בחרתי לצאת לפנסיה או בחרתי לעבור לדיור מוגן או בחרתי לנסוע לטיול של 80 יום מסביב לעולם…. האמנם?!
המשפט של ויקטור פראנקל אולי מחדד יותר במדויק מהי בעצם הבחירה הזו ואיך מבינים שלבחור זה גם ״לשלם״ מחיר, שלבחור זה לפעמים רק בין שתי אופציות ולבחור לפעמים זה לבחור להסתכל על השאריות ולא על הארוחה כולה…
הגיעה אלי מטופלת שהחליטה לצאת לפנסיה בגיל 62.
״התכוננתי״ היא אומרת, ״חיכיתי לזה!״
והנה, היא עשתה את הבחירה שלה, אך גילתה שלבחירה שלה יש משמעויות כבדות. הפנטזיה לחופש מהעבודה התגלה ככלא בבית, ניתוק חברתי, חוסר מוטיבציה וסדר יום ולילה הפוך. היא צפתה בסדרות עד מאוחר, קמה מאוחר בבוקר או בצהריים וביכתה עוד יום שעבר ללא תכלית.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
״עשיתי בחירה איומה״, אמרה לי, ״אבל מאוחר לשנות״. היא באמת הרגישה שמשמעות חייה נעלמה ואין סיבה לקום בבוקר.
״בחרת מה שבחרת, גילית שזו לא היתה בחירה טובה, מה עכשיו עושים?״ שאלתי.
״אין מה לעשות״, אמרה בנחרצות.
אז התחלנו תהליך של הפנמת נושא הבחירה. נכון, נעשתה פה בחירה שאולי התבררה כמוטעית. אך האם החיים נגמרו? האם יש לנו מכסת בחירות והיא סיימה את שלה? בין ה'גירוי' לצאת לפנסיה ובין התגובה שלה להתחרט עובר נהר שלם של אפשרויות בחירה - חלקן טובות יותר או פחות, חלקן מועילות או פחות - אבל כולן שם.
לפעמים הבחירות הן לא בשליטתנו ואז החוויה מתסכלת יותר. אני לא בוחר להזדקן או לחלות או להיות מרותק לכסא גלגלים, אבל מרגע ״גזר הדין״ ההפנמה שלו והקבלה שלו - כל מרחב הבחירה נמצא בידיים שלנו.
אם נשתמש בנוסחה של ויקטור פראנקל אולי נגלה שיש הרבה מרחב בחירה בין הגירוי לתגובה. תנסו את זה בבית.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313.