אתחיל מאירוע קטן שהתרחש אצלי בקליניקה.
בחור: "אני נותן לה להחליט הכל ועוד יש לה תלונות. חוץ מזה שהיא בזבזנית! מי מוציא 850 שקל על אהיל?".
בחורה: "נותן לי להחליט? מפיל עלי להחליט. לא מוכן לבוא איתי לשום סידור שנוגע לעניין השיפוצים ובסוף עוד יש לו תלונות על ההוצאות שלי ועל חוש הטעם שלי".
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
תהליך השיפוץ מתחיל בדרך כלל עם המון התלהבות לקראת השינוי. לעיתים מדובר בהגשמה של חסך מהילדות, ולרוב זהו סוג של הגשמת חלום זוגי, שמשלב את הפנטזיה של כל אחד מאתנו לגבי מראהו המושלם של בית החלומות: מטבח גדול? חדר פרטי לכל ילד? חדר שיוקדש לתחביבים? חלונות גדולים? אור שייכנס מהחלון? בית חכם? יו ניים איט.
יחד עם זאת, שיפוצים הם אתגר לזוגיות. לא מעט זוגות מגיעים אלי לקליניקה עם משבר זוגי סביב שיפוץ. לפעמים אחד מבני הזוג רוצה מטבח כפרי בעוד שהשני מעדיף את המראה המודרני.
אחד רוצה רצפה מקרמיקה ובן הזוג מעדיף פרקט. וכן, יש גם את המקרים שבהם אחד מבני הזוג הוא מאוד "נוח" ונותן יד חופשית, עד כדי כך שהוא לא מעוניין אפילו לבחור דברים ולדבר עם ספקים. בגדול, הוא מעביר את כל העומס והאחריות לבן הזוג, מה שהופך להיות די מתסכל.
מבטיחה שמיד אחרי שאסיים להלחיץ פה את המערכת עם הפחדות וחסרונות, אעבור לפתרונות שווים ומעודדים. תישארו איתי?
הכנה מוקדמת
אחד הדברים החשובים לדעתי הוא לעשות הכנה לתהליך השיפוץ. כן, כן, הכנה לתהליך. נכון, ברוב הפעמים משברים בזוגיות יכילו ויציפו עוד עניינים חוץ מהשיפוץ עצמו.
ועדיין, זה תהליך זוגי מורכב ויקר, שעם השפעותיו האסתטיות והזוגיות כנראה נחיה עוד כמה שנים טובות.
החוכמה היא לעבור את התקופה הזאת בשלום ואפילו לצאת ממנה מחוזקים ומחודשים.
להקציב תקציב
לפני שמתחילים, כדאי להקצות לפרויקט תקציב ריאלי ולקחת בחשבון: המשכורות שעומדות להיכנס, הוצאות מתוכננות וחסכונות "למקרה חירום".
אני ממליצה לתת לבן הזוג שיותר מתעסק עם ענייני בנק להוביל את המהלך הזה. אפשר לגלות משהו אישי? במקרה שלנו מי שיודע להתנהל הכי טוב עם כסף זאת חמותי. כן, עירבנו אותה בדבר הכי אישי שיכול להיות ומזל שכך.
אז נכון, פה צריך אולי להגדיר מראש שכניסה לעניינים פיננסיים לא בהכרח מאפשרת כניסה לענייני עיצוב, רק שזה חומר לפוסט אחר. וכן, הארגון הכלכלי שלה עזר לנו להגיע לסוף השיפוצים עם עמידה בתקציב שנכון לנו.
מעצב פנים זה מקצוע
יש תקציב ורשימה? ממליצה להיפגש עם מעצבת פנים ולהתייעץ לגבי אפשרויות. נכון, גם מפגש עם מעצבי פנים עולה כסף וצריך להיכלל בתקציב הראשוני.
ויחד עם זאת, מפגש כזה יכול להוריד את עלויות הבלת"מים ודברים שמי שאיננו מקצועי לא יידע לצפות מראש.
נעבור את זה ביחד
עכשיו אני עוברת לחלק החביב עלי: שימור הזוגיות בתוך הכאוס הזה. בתור יועצת זוגיות ומדריכת הורים, תמיד אני אומרת שלא כדאי לחכות לפיצוץ או למצב ממש קיצוני כדי להתייעץ.
גם כשיודעים שעומדים לפני תקופה מלחיצה, גם כשיש התלבטות קטנטנה, ובכלל, בתקופה פחות יציבה, שווה ללוות את התהליך בייעוץ.
כאשר משפצים בית ביחד, כדאי שמעבר לעמידה בתקציב ובית יפה תהיה לנו עוד מטרה מרכזית אחת והיא: להישאר חברים.
נעמה צובל - יועצת זוגית, מלווה במציאת זוגיות ומדריכת הורים. טל. 052-5555339. באתר:
http://www.naamatzobel.com בפייסבוק: http://www.facebook.com/naamacounseling