מעטים מאוד הם תושבי העיר מודיעין שמודעים לתוכנית המתאר העתידית של העיר המכונה בשם חסר המשמעות "מד 2040". רק בודדים, מן הסתם, טרחו לעיין במתווה התוכנית במטרה להבין את השלכותיה על חייהם בעשורים הקרובים. אך אל תטעו! מדובר במהלך האסטרטגי החשוב ביותר המתרחש בעירנו המנומנמת בעשרים ומשהו שנות קיומה.
1 צפייה בגלריה
מה מסתתר מאחורי התוכנית?
מה מסתתר מאחורי התוכנית?
מה מסתתר מאחורי התוכנית?
(צילום: תושבים משפיעים במודיעין)
התוכנית אמורה להכפיל את מספר תושבי העיר לכרבע מיליון (!) בתוך כשני עשורים ולהוסיף שטחים בנויים רבים על חשבון שטחי הטבע הירוקים שמסביבנו. היא תקבע את אופיה, דמותה, איכות חייכם שלכם באופן אישי, תושבי העיר, ואת השפעתה על הסביבה למשך עשורים רבים לבוא.
כמדומני סיבה טובה מספיק בשביל להתחיל לגלות בה עניין, לשאול שאלות ולנהל דיון ציבורי פתוח וכן על אופייה.
כמי שהיה חלק מהצוות של עמותת תושבים משפיעים במודיעין שלקח על עצמו את המשימה להעמיק בתוכנית המתאר, ברצוני להאיר את עיניכם לגבי מספר נושאים שיש לשפר באופן משמעותי בתוכנית.
התכנית יוצרת פערים גדולים מאוד באיכות, טיב ואופי המגורים בין החלק הוותיק של מודיעין, לו נקרא "העיר הישנה" (ואולי העיר העתיקה?) לבין "העיר החדשה".
בהעדר השקעה ממשית בעיר הישנה הולכות להיווצר פה שתי ערים, כמעט שונות לגמרי אחת מן השנייה, עם אוכלוסיות שונות ופערים סוציו אקונומיים כבדי משקל. זה מצב שאינו בריא לעיר במיוחד לאור העובדה שהאוכלוסייה בעיר הישנה מתבגרת ומזדקנת.
כדי להימנע מכך יש לנצל את המשאבים שתוכנית המתאר מביאה עימה ולכלול בה תהליך יסודי, מעמיק ורחב היקף של התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.
זה יכלול הגדלת אחוזי הבנייה, הוספת דירות חדר ושני חדרים, כדי למשוך אליהן זוגות צעירים וסטודנטים, שדרוג נרחב של התשתיות הפיסיות, הגברת החיבוריות של החלקים החדשים עם הוותיקים, בין היתר באמצעות רכבת קלה ומיזוג המדרכות והכבישים וטשטוש בכלים תכנוניים של קוו התפר שבין חלקי העיר.
גדעון בכר, עמותת תושבים משפיעים במודיעין