מתוך 12,000 תושבים המתגוררים בשכונת אבני חן (קייזר) במודיעין, 3,000 כבר שוהים בבידוד, זאת לאחר שהתגלו בה עשרה חולים. הבוקר (שלישי) הודיעה העירייה על כניסה למצב חירום וב-ynet פרסמו לראשונה כי יתכן ועל השכונה כולה יוטל סגר.
2 צפייה בגלריה
שכונת אבני חן מודיעין
שכונת אבני חן מודיעין
שכונת אבני חן מודיעין
(צילום: חורחה נובומינסקי)
נכון להערכת מצב שקיים הבוקר (יום ג') ראש העירייה, חיים ביבס, הוחלט שבינתיים לא יעשו כך, אך העניין עדיין על הפרק. זאת, בעקבות דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, שאמנם שלל סגר כללי, אבל הבהיר כי קיימת אפשרות להטלת סגר על מוקדי התפרצות.
מוקדם יותר הבוקר הודיעה העירייה כי קיבלה עדכון ממשרד הבריאות שתלמיד מבית הספר "דרכי יהודה" שבשכונה נדבק בנגיף הקורונה. המועד האחרון בו שהה התלמיד בבית הספר הוא יום חמישי, 12.3.2020. משרד הבריאות הורה להודיע כי כל 650 תלמידי בית הספר ו-70 מורים ואנשי הצוות ייכנסו לבידוד של שבועיים עד ליום שישי, 27 במרץ.
זהו בית הספר השלישי בשכונה שכל תלמידיו, מוריו ועובדיו נכנסים לבידוד, אחרי ששבוע שעבר ובתחילת השבוע הוכנסו לבידוד תלמידי, מורי ועובדי בתי הספר "עירוני ה'" ובית ספר "חוט השני". כולם חגגו במשותף את הפורימון. בנוסף הוכנסו לבידוד יושבי שני בתי כנסת בשכונה.
בעקבות כל אלה הודיעה העירייה הבוקר על מעבר לנוהל חירום.
מהעירייה נמסר כי, "בהמשך להנחיות הממשלה החדשות מיום 16.3, עוברת העירייה ככל הרשויות המקומיות בארץ והמגזר הציבורי, למתכונת חירום החל מיום רביעי 18.3. מדובר בצמצום כוח האדם באופן משמעותי, כך שנשארים רק עובדים חיוניים בעירייה בהם, עובדי תברואה, רווחה, תשתיות, ביטחון, מוקד עירוני והשירות הפסיכולוגי החינוכי והקליטה.
לאחר הערכת מצב שנערכה עם ראש העירייה, חיים ביבס ואנשי המקצוע בעירייה הוחלט לנקוט בשורת צעדים שמטרתם מתן מענה מורחב ואיכותי לתושבים על רקע מתכונת החירום, כמו גם צעדים שיינקטו למניעת התפשטות נגיף הקורונה בעיר".
בעירייה מדווחים כי המוקד העירוני יורחב ויפעל כמוקד חירום, כך שיהיה זמין באופן מוגבר לתת מענה 24 שעות ביממה במגוון נושאים מעבר לאלו שבשגרה, כמו רווחה, שירות פסיכולוגי חינוכי וקליטה. זאת באמצעות מענה קולי בטלפון של המוקד 106 או 089726020 עם ניתוב שיחות לפי התחום המבוקש. כמו כן, שירותים רבים ניתנים לביצוע באופן מקוון באתר העירייה.
כמו כן, עבודות הניקיון, פינוי האשפה והגזם יבוצעו כרגיל על ידי אגף שפ"ע בעירייה, על פי חלוקת הימים המופיעה באתר העירייה. בהקשר זה מדגישים בעירייה כי הפיקוח העירוני יסייר ברחבי העיר ויבצע אכיפה כנגד הוצאת גזם שלא על פי ההנחיות המפורטות באתר העירייה.
בעירייה מדגישים כי יינקטו מעתה שורת צעדי אכיפה שמטרתם מניעת התפשטות נגיף הקורונה בעיר. השיטור העירוני בסיועו של הפיקוח העירוני, יבצעו אכיפה מוגברת, בין השאר, על ידי סיורים יזומים, בפארקים, מגרשי הספורט ובתי העסק בעיר, על מנת לוודא שאכן מקפידים על הנחיות משרד הבריאות הקובעות איסור על התקהלות של יותר מ-10 אנשים. המשמעות היא שבפארקים במקום בו תהיה התקהלות, לא תותר שהות בפארק. כך גם לגבי מגרשי הספורט, כאשר לא יודלקו אורות בשעות הערב, על מנת לא לעודד התקהלות אסורה.
2 צפייה בגלריה
בניין עיריית מודיעין
בניין עיריית מודיעין
בניין עיריית מודיעין
(צילום: אדווה חולי)
מבחינת הפיקוח על בתי העסק, מהעירייה נמסר כי הפיקוח העירוני יסייר במרכזי המסחר השונים ומרכז עינב, כאשר עסק אשר בו התקהלות של יותר מעשרה אנשים ייסגר. בעירייה מדגישים כי מומלץ להזמין טייק אווי או משלוחים, על מנת למנוע התקהלות מיותרת.
עוד מתמקדת העירייה בביצוע פעולות אכיפה ומניעה שונות בשכונת אבני חן, אשר בה התגלו בימים האחרונים מספר מקרי הדבקויות בנגיף הקורונה. לצד פעולות החיטוי בהובלת אגף ביטחון וישרותי חירום בעירייה ותחנת כיבוי האש מודיעין במרחבים הציבוריים בשכונה.
כמו כן, ניתנה הנחיה חשובה לפיה בתי הכנסת בשכונה יהיו פתוחים לתפילות רק מערב שבת עד מוצ"ש, ועל פי ההנחיות האוסרות התקהלות של יותר מעשרה אנשים, ובמרחק של 2 מטרים האחד מן השני. בית כנסת אשר לא יעבוד על פי התנאים הללו ייסגר, על פי סיכום העירייה עם הרב אליהו אלחרר. בתי כנסת בשכונות אחרות בעיר יפעלו כרגיל, אך מתבקשים לפעול על פי ההנחיות באופן קפדני.
ראש העירייה חיים ביבס: "המגזר הציבורי עבר למתכונת חירום ואנו ערוכים בהתאם למצבים מעין אלו כאשר השירותים החיוניים ימשיכו לפעול למען התושבים. המוקד העירוני גם הוא הורחב באופן משמעותי על מנת ללוות ולסייע לתושבים מאוכלוסיות שונות הזקוקים לנו בשעה זו, והם יקבלו מענה איכותי על ידי אנשי המקצוע בעירייה. זוהי שעה לא קלה שנדרשת בה ערבות הדדית והקשבה להנחיות, שהם המפתח למיגור הנגיף ואני קורא לתושבים לגלות אחריות".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "בהמשך לפניות כתבים נעדכן כי הבוקר התקיימה הערכת מצב בראשות ראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס, בנוגע לשכונת אבני חושן בה כרגע נמצאו 9 חולים מאובחנים ועוד אלפים נמצאים בבידוד בשל מגע עם החולים. לפי הנחיית ראש העירייה ביבס, על כל התושבים להשתדל להישאר בביתם, לא להתקהל בפארקים ולהימנע מסידורים מיותרים, כדי להצליח להימנע מהתפשטות הנגיף בשכונות בהן המצב מורכב. עיריית מודיעין מכבים רעות ומרכז השלטון המקומי ימשיך בקשר שוטף עם משרד הבריאות ויתר הגורמים הרלוונטיים על מנת להביא לידיעת התושבים את ההנחיות המשתנות. בינתיים נערכים בעיר מודיעין מכבים רעות לספק לתושבים הנמצאים בבידוד את השירותים הנחוצים".