ליאת כהן עוד זוכרת את הימים שבהם הרגישה חסרת אונים לאחר שנדרסה בחניון ואושפזה בטיפול נמרץ למשך שלושה חודשים. כדי להקל את הנטל על משפחתה נשכרה עורכת דין שטיפלה בכל ענייניה מול הרשויות, כך שבני משפחתה יכלו להתמקד בתמיכה בה ובהחלמתה. "אני אישית לא הייתי מסוגלת להתמודד עם הרשויות מהמקום שבו הייתי ומהחולשה שלי. זו גם הסיבה שהקמתי את 'הולדינג', כדי שלמשפחות אחרות יהיה מי שילווה וייעץ להן בזמני משבר רפואי או סיעודי והן תוכלנה למצות את הזכויות שלהן", היא אומרת.
2 צפייה בגלריה
ליאת כהן
ליאת כהן
ליאת כהן
(צילום: פרטי )
כהן בת ה-43 ממודיעין היא עובדת סוציאלית פרטית בעלת 20 שנות ניסיון בעולם הזקנה והסיעוד היא בעלת תואר שני במנהל עסקים ונמצאת כיום בעיצומו של אחד נוסף בפסיכולוגיה חברתית, שבמסגרתו היא עושה תזה הבודקת את חווית המזרחיות של גברים שנולדו בארצות האסלאם על פי סיפוריהם האישיים.
לפני שנתיים, אחרי שורה של תפקידים, האחרון כמנכ"לית בארגון גדול, החליטה לצאת לדרך עצמאית. באוקטובר 2020 היא פתחה את "הולידינג", המעניקה מענה ומסייעת במציאת פתרונות סיעוד לבני המשפחה ולמטופלים עצמם, ומייצרת מעטפת שירותים לבני המשפחות. כהן מסבירה כי בעת משבר רפואי או סיעודי, מתקשות המשפחות להתחיל את תהליך הטיפול ולכן נדרש מישהו שיכווין אותם או ינהל עבורם את הסידורים מול הרשויות ובהן ביטוח לאומי, משרד האוצר, עמותות, קופות החולים, רופאים מקצועיים, רשות האוכלוסין ועוד.
"אני מעניקה ייעוץ ראשוני כדי לדעת מי המשפחה שעומדת מולי ובונה עבורה את הטיפול הנכון לה", היא אומרת. "יש כאלה שמקבלות ממני ארגז כלים ויוצאות לדרך, ויש מי שמבקש ליווי אישי של איש מקצוע שמבצע עבורה את כל הפעולות הנדרשות, ומאפשר למשפחה להתמקד בתמיכה בבן המשפחה שצריך עזרה. למעשה, אנחנו עושים עבור המשפחות או בני הזוג את כל התהליך בקהילה ומול המשרדים הממשלתיים ומורידים את הנטל והעומס מבני המשפחה".
2 צפייה בגלריה
ליאת כהן
ליאת כהן
ליאת כהן
(צילום: פרטי )
"הולדינג" מעמידה לרשות הפונים שורה של מומחים בתחומים הנדרשים. כהן בעצמה מטפלת אישית בכל מקרה ומגיעה לפגישות ייעוץ בנות שעה וחצי. "הטיפול לא מסתיים רק בייעוץ. לפני חודש סייעתי לזוג בני 83 להחליט אם לעבור לדיור מוגן או להישאר בבית שלהם. אחרי הפגישה, הוחלט שיעברו לדיור מוגן אולם אז מתחיל גם הליווי לפיו נקבעות ההוצאות הכלכליות, הקרבה למקום המגורים לילדים וכדומה. אני רוצה שתהיה זיקנה מיטיבה לתקופה האחרונה של האדם ולשם כך פועלת".
כהן מנתחת היטב את המצב הבין דורי בישראל. היא יודעת שדור הסנדוויץ', שאמור לדאוג למקור הפרנסה וגם למשפחתו הגרעינית, עמוס ומתקשה להתמודד עם הזדקנות הוריו. היא גם יודעת לספר שב-2035 על פי התחזיות יהיו בישראל 1.660 מיליון זקנים, ויש להיערך לכך בהתאם. "יש בני משפחה שמנסים לג'נגל בין הכל, וזה קשה מאוד. ההתמודדות עם אדם שנהיה סיעודי או סובל ממשהו מורכב היא לא פשוטה עבור מי שלא בקיא בביורוקרטיה או בפעילות מול הרשויות, ולכן הם שוכרים מישהו שיעשה עבורם את התהליך. זה יכול להיות קשיש, וזה יכול להיות מישהו צעיר שחלה בסרטן ואשתו צריכה תמיכה ממש כפי שקרה לי באחרונה. לאנשים האלה אין הכוחות, ובזכות הסיוע שלנו עשויים לקבל גמלה או קצבה מהרווחה במקום מגוריהם".
כחלק מהעשייה, הקימה כהן קהילת פייסבוק ובה היא מנגישה תכנים לבני הגיל השלישי והרביעי, כדבריה, וגם הקימה קבוצת תמיכה לבני משפחה שאחד מבני הזוג חלה בדמנציה. "בעיניי, אלמלא הזקנים אנחנו לא היינו פה ויש מקום להחזיר להם ולתת להם תגמול. אנחנו רוצים לתת להם את זה בצורה הכי מיטיביה והכי טובה. אני מנגישה לבני המשפחה מה הם צריכים מבחינה משפטית, מבחינה סוציאלית, פורמלית ביורוקרטית. אני יודעת לכוון אותם כמה צעדים קדימה", אומרת כהן.
מה העצה הכי טובה שאת יכולה לתת למי שקורא את הכתבה?
"אם יש בן משפחה שחולה, סיעודי או מזדקן - אל תהיו שם לבד ושכרו את שירותיו של איש מקצוע. אל תגיעו למצב של תשישות ועייפות כי אפשר יחד איתנו לעשות זאת אחרת. אנחנו מעניקים ייעוץ, יש לי ניסיון של 20 שנה ואני גם מציעה חבילות נרחבות כך שכל משפחה יכולה למצוא את מה שמתאים לה".
ליאת כהן עובדת סוציאלית, בעלת ומייסדת חברת "הולדינג": 0526868540
דף הפייסבוק
קהילת הולדינג