למיה מספר הנחות יסוד כשהיא מלמדת טכנולוגיה. למרות אהבתה לטכנולוגיה, מיה רואה בטכנולוגיה כלי ולא מטרה. הטכנולוגיה אינה תחליף לחיבוק או למגע, לתקשורת בין אישית פנים מול פנים. אך היא כלי נהדר לשמירה על קשר, במיוחד בתקופת הקורונה. קשישים רבים חשו פחות בודדים בזכות ההרצאות והמפגשים בזום והשימוש ברשתות החברתיות.
אין צורך להיות גאון במחשבים, או עם תואר במדעי המחשב כדי להכיר ולהסתדר עם טכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
מיה אוחנה
מיה אוחנה
מיה אוחנה
(צילום: ענת קזולה // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: אסף פלג, בוטיק מירי'ס)
עצמאית שהדרכתי חששה מאוד מתוכנת האקסל והיום עובדת עם כמה קבצי אקסל במקביל כתבה לי - "את לא מבינה, אף אחד לא הצליח ללמד אותי את האקסל. כבר כמה שנים. את מתנה לאנשי עסקים. את נכס למאותגרים טכנולוגית. עכשיו אני יכולה להתרחב עסקית בנחת"
"הגעתי לאישה מבוגרת, קרוב לגיל 80, שבני משפחתה שלחו אותה אלי כדי ללמוד סוף סוף מה זה ווטסאפ. הם ניסו להסביר, גם אנשי המחשבים וההייטקיסטים ניסו להסביר לה, אבל בשבילה זה היה משהו מאיים, היא היתה בסוג של חרדה ממש. לימדתי אותה במתינות ובשיטה שתרגיע אותה, ואז היא מקבלת הודעה מהנכד שלה: 'יו, סבתא את פה?'. ושלח לה תמונת סלפי. היא התרגשה עד דמעות. ממש דמעות שהיא יכולה לראות את הנכד שלה", אני שמחה כל כך על כל בני הגיל השלישי שחיברתי לטכנולוגיה עוד לפני הקורונה, שאפשר להם לשמור על קשר בקלות בתקופה המאתגרת הזו.
בתקופת הקורונה עצמה מיה קיבלה הזמנות להעביר קורסים טכנולוגיים על המחשב והסמארטפון לקבוצות בגיל השלישי – שהפיגה את הבדידות והעלתה את מצב הרוח והביטחון העצמי שלהם.
אפשר לומר שהסיפור אותו מספרת היועצת הטכנולוגית מיה אוחנה, 45, נשואה ואמא שלושה (בהם שני חיילים) מהיישוב ניל"י מצביע על המהות שלה כאשת חינוך והדרכה שהצליחה לשלב את אהבתה השניה כבקיאה ברזי הטכנולוגיה החדשה והמחשוב.
2 צפייה בגלריה
מיה אוחנה
מיה אוחנה
מיה אוחנה
(צילום: ענת קזולה // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: אסף פלג, בוטיק מירי'ס)
יכולותיה הגבוהות של מיה אוחנה עוד מנערותה במחשוב ותכנות יכול היה להוביל אותה מזמן לאחת מנשות ההיי-טק הבכירות בישראל, עם איזה אקזיט של מיליוני דולרים. כבת בכורה לאב שהיה "בין הקצינים הראשונים יוצאי מרוקו בממר"מ " כמו שהיא אומרת, ושהקים בית הספר למחשבים - סיוון - בירושלים, ניחנה מיה בגישה לטכנולוגיה ככלל ומחשבים בפרט.
"אבל הלב רצה אחרת", היא נזכרת, "תמיד אהבתי אנשים, ואת האינטרקציה איתם, אהבתי לעזור לאלו שצריכים עזרה, במה שאפשר ולכן בחרתי לעסוק בחינוך. אם היה לי ידע מסויים אז אהבתי מאוד לחלוק אותו כדי לסייע. אבל לא חשבתי שהקריירה שלי תהיה במחשבים, כי רציתי לעבוד עם אנשים ולא תארתי לעצמי שדרך עבודה עם מחשבים אוכל להיות באינטראקציה עם אנשים.
עם תחושת השליחות הזו התגייסה מיה למחווה אלון כמש"קית חינוך וסייעה לחיילים להשלים בגרויות ו-12 שנות לימוד: "היה לי שירות מופלא, הרגשת סיפוק עילאית", היא מסכמת. עם שחרורה היא החלה ללמוד באוניברסיטה העברית וסיימה שני תארים בחינוך ועוד בהצטיינות. במקביל, כסטודנטית, נמשכה עדיין לחינוך, בעיקר הבלתי פורמאלי. בכל מקום שבו עבדה השתמשה בקלות בטכנולוגיה ופנו אליה תמיד בשאלות טכנולוגיות – עבודה עם המחשב, הכנת מצגות, קבצי אקסל ועוד.
"יש רבים שרואים בטכנולוגיה, במחשב, בסמארטפון משהו אימתני קשה ומורכב, יש כאלו שממש נמצאים בסוג של חרדה או מפחדים מהם, מהתפתחות הטכנולוגיה החדשה, פייסבוק, אינסטגרם, ואפילו ווטסאפ גורם להרבה אנשים, בעיקר מבוגרים, אבל גם ממגזרים כמו במגזר החרדי והערבי, ואני רואה בהפגת החששות ובחיבור שלהם לטכנולוגיה ממש שליחות".
לפני כמה שנים השילוב בין חינוך לטכנולוגיה קסם למיה שהחליטה כי זו הקריירה בה תתמקד בחייה: "החלטתי לשלב את הניסיון שלי בהדרכה יחד עם היכולות הטכנולוגיות שלי והסבלנות הרבה שיש לי לאנשים ולחבר אנשים לטכנולוגיה. הקמתי עסק להנגשת טכנולוגיה לאוכלוסיות שונות דרך הרצאות, סדנאות, חוגים והדרכות אישיות. הכל עם המון אמפתיה ורגישות. בגובה העיניים, מה שנקרא".
ואכן, מיה מקיימת הרצאות והדרכות לקבוצות ובאופן אישי – לעצמאיות, בעלי עסקים והגיל השלישי. היא מרצה גם במכללת ALD, ויועצת לעצמאים במע"וף. מדריכה קורסי אופיס ואקסל לעובדים ומזכירות בארגונים וסדנאות פייסבוק למתנדבים בעמותות. מקיימת הרצאות, סדנאות וחוגים בבתי דיור מוגן, מועדונים לגיל השלישי, עיריות ומתנסים.
למיה ובעלה יניב יש פרויקט משותף של מוצרים באופיס 365. מוצרי תוכנה המהווים פתרונות טכנולוגיים יעילים לארגונים, כמו דיווח שעות וקופה קטנה ומוטמעים בלא מעט ארגונים בשוק הישראלי כיום. הוא מנהל הפיתוח והיא מנהלת ההדרכה וההטמעה.
בעבר - ריכזה "פרויקט לקידום נשים לתעסוקה" בויצו ששילב הקניית ידע טכנולוגי – שם הבינה עד כמה הטכנולוגיה תורמת ומקדמת נשים, וניהלה את תחום ההדרכה ב"עמותת אחת מתשע" – שם למדה מהמתנדבות שהחלימו כי חשוב להגשים את עצמך ולא צריך שיהיה לך סרטן כדי שזה יקרה. לחלקן, מחלת הסרטן גרמה לעשות את השינוי. "כמו שאתה מבין, ההכרות שלי עם עמותות, המגזר השלישי ומגוון אוכלוסיות בארץ הנה מעמיקה", ואם כל זה לא מספיק, אז היא מדריכה ניצולי שואה בהתנדבות.
"אני באמת חושבת שצמצום פערים טכנולוגיים מביא לשיפור משמעותי באיכות החיים. אני רואה את זה כל יום. זה גם בחיי משפחה וגם בעסקים. לא ייתכן שאשת עסקים לא יהיה לה אינסטגרם, כי היא לא מכירה איך מפעילים את זה. אני רואה סיפורים, שגם נותנים לי כוח להמשך, על אנשים שפשוט לא ידעו איך מדליקים מחשב והיום הם 'שוחים' ברשתות החברתיות. זה מספק מאוד".
לאתר של מיה אוחנה -https://www.upscale.co.il
טל' 054-3328750